انسان‌های نخستین و تک‌شاخ‌ها در یک زمان پا به زمین گذاشتند

0
871

محققان می‌گویند قدیمی‌ترین حیوانی که نسل آن منقرض شده است، حیوان تک‌شاخ سیبریایی یا یک کرگدن شاخ‌‌داراز بوده است که حدود 29 هزار سال پیش همزمان با انسان‌های ماقبل تاریخ به زمین قدم گذاشته است.

تاکنون تصور می‌شد که Elasmotherium Sibiricum حدود 350 هزار سال پیش ناپدید شده باشد. اما مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی Applied Science کشفیات جدیدتری از یک جمجمه سالم در قزاقستان در این خصوص را ارائه می‌کند.

اندری شبانسکی، دیرینه‌شناس دانشگاه ایالتی تومسک (TSU)، در این مورد می‌گوید: «به احتمال زیاد جمجمه متعلق به یک حیوان نر بسیار بزرگ بوده است. ابعاد این کرگدن تا به امروز بزرگترین نمونه‌ای است که در منابع به آن اشاره شده است».

محققان از روش تخمین سن رادیوکربن، برای تعیین قدمت این موجود استفاده کرده‌اند که منجر به نظریه‌های مهاجرت و پناه‌جویی آنها در گوشه‌های جنوبی مناطق غرب سیبری شده است. جمجمه کشف شده در شرایط نسبتاً خوبی است و هیچ نشانه‌ای از سائیده شدن آن وجود ندارد.

اینطور به نظر می‌رسد کرگدن‌های سیبریایی که احتمالاً گیاه‌خوار بوده‌اند، وزنی در حدود 4 تن و ابعادی معادل 2 متر ارتفاع و 5 متر طول داشته‌اند.

به گزارش آنا به نقل از تلگراف، مطالعات نشان می‌دهد زیستگاه تک‌شاخ‌ها از ناحیه رود دن تا شرق قزاقستان کنونی توسعه یافته است. شبانسکی معتقد است مطابق شواهد به منظور تایید صحت هرگونه ادعایی باید مطالعات رادیوکربن جرمی روی بقایای پستانداران انجام شود. محققان معتقدند که این پستانداران بین 50 هزار تا 100 هزار سال پیش منقرض شده‌اند.

مترجم: حمیدرضا نوری