اندر فواید بمب اتم؛ نوشتاری از فرامرز دادرس

0
224

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

روز پنجشنبه نوزدهم فوریه 2015، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه درسخنرانی خود در پایگاه هوایی استراتژیکی فرانسه از فواید دارا بودن بمب اتم سخن گفت، ونسان ژوورت، روزنامه نگار نشریه لا نوول اوبسرواتور، نوشت این سخنرانی آقای اولاند تشویقی است برای کشورهایی که به دنبال دست یابی به سلاح اتمی می باشند و افزود؛ از هنگام پایان جنگ جهانی دوم همه رؤسای جمهور فرانسه سلاح اتمی را یک شرّ لازم! شمرده اند و بر این باورند که روزی باید از شرّ آن رهایی یافت.

آقای اولاند در سخنرانی خود با اشاره به نیروی هسته ای گفته است؛ این نیروی بازدارنده محرک تلاش های تحقیقی، توسعه و کمک به تعالی و رقابت صنایع ما می باشد. این نیرو به ما اجازه و اطمینان می دهد که تعهدات بین المللی فرانسه همواره با سربلندی رعایت شوند، اگر چه استفاده از سلاح های هسته ای تنها در شرایط ویژه و دفاع قانونی از خود قابل تصور است.

آقای اولاند در پایان افزود؛ این نیروی بازدارنده به ما توان زندگی آزاد و قدرت می دهد تا بتوانیم پیام خود را بدون هیچ هراس و نگرانی به همه جای جهان برسانیم. ما اطمینان داریم که دارای ظرفیت دفاع از خودمی باشیم . آقای اولاند رفاه، آزادی و نفوذ فرانسه در جهان را به لطف دارا بودن بمب اتمی می داند.

سلاح جادویی ولی غیر قابل استفاده
در شصت سال گذشته مجموع کشور های دارنده این سلاح جادویی تاکنون هزاران هزار میلیارد دلار در زمینه هسته ای هزینه کرده اند ، هیچ دلیلی در دست نیست که سلاح هسته ای آنطوری که آقای اولاند معتقد است به سود فرانسه بوده برای بشریت رفاه و آزادی سوقات آورده باشد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم آمریکا، انگلیس وفرانسه دارندگان بمب اتمی بارها در نبرد های گوناگون در گوشه و کنار جهان درگیر شدند ولی هیچیک نتوانستند با بمب اتمی دشمنان خود را در هم بشکنند. در سال 1954 میلادی، فرانسویان با سر شکستگی از ویتنام گریختند، بیست و یک سال بعد در 1975 میلادی، نوبت فرار آمریکایی ها از ویتنام بود. شوروی ها با بمب اتمی خود نتوانستند در افغانستان پیروز شوند و فرار را بر قرار ترجیح دادند. پس از حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی همه جنگ های بزرگ و کوچکی که در جها ن اتفاق افتاده اند با ارتش ها و اسلحه های کلاسیک انجام شده اند.

اگر بمب اتم جادویی کارساز بود چرا اروپا و آمریکا در برابر گروه های تروریستی به بن بست رسیده اند ؟ چرا هم اکنون در برابر روسیه در اوکراین کاری از دستشان ساخته نیست؟

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی
فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

در حال حاضر نه کشور جهان مجهز به سلاح اتمی می باشند، پنج کشور آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا رسماً مورد شناسایی قرار گرفته و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به شمار می روند و از حق وتو! برخوردارند.

چهار کشور اسراییل، هند، پاکستان و کره شمالی نیز بطور غیر رسمی مجهز به سلاح اتمی می باشند. کشور های پیشرفته صنعتی جهان چون؛ آلمان، ژاپن، کره جنوبی و سوئیس نیز قادرند در صورت لزوم در کمترین زمان به سلاح هسته ای دست یابند. بنابراین این گفته های آقای اولاند رئیس جمهور فرانسه می تواند تحت تاًثیر لابی های اسلحه سازی و منافع آنان باشد.

پس از این سخنان آقای اولاند، مردم ایران می تواند از کشور های پنج به علاوه یک بپرسد؛ اگر بمب اتمی می تواند رفاه، آزادی و قدرت بوجود آورد چرا این کشور ها مخالف ” رفاه، آزادی و قدرت ” ایران می باشند؟.