انجام تحقیق درباره وقایع میدان التحریر بغداد به دستور الکاظمی

0
24

در پی کشته شدن یک تظاهر کننده به دست نیروهای امنیتی و زخمی شدن 13 تن دیگر در جریان تظاهرات روز گذشته در میدان التحریر بغداد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، دستور تحقیق شفاف درباره وقایع میدان التحریر را صادر كرد.

در همین حال، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، در حساب توییتر خود نوشت: «افشای قاتلان تظاهرکنندگان و فعالان سیاسی و مدنی حقی است که نمی‌شود از آن گذشت و استفاده از گلوله علیه تظاهرکنندگان نباید بدون تحقیق و پاسخگویی بماند. کما اینکه محافظت از اموال عمومی وظیفه ملی همه عراقی‌هاست».

او افزود: «اعتراض مسالمت آمیز حق قانونی است و مظهر اصرار عراقی‌ها برای داشتن دولتی مقتدر و دارای حاکمیت مسقتل است. تحقق آرزوهای جوانان ما نیازمند برگزاری انتخابات سالم در این کشور است».

العربیه در این گزارش عنوان کرد؛ مصطفی الکاظمی، نیز در توئیتر خود نوشت: «ما از آزادی اعتراض مسالمت آمیز در عراق حمایت کردیم و دستورات سختگیرانه‌ای برای محافظت از تظاهرات، خویشتنداری و منع استفاده از گلوله‌ به هر دلیلی را صادر کردیم».

او گفت: «امروز ما تحقیقی شفاف درباره حقیقت آنچه در آخرین لحظات تظاهرات میدان تحریر رخ داد را آغاز خواهیم کرد. برقراری امنیت مسئولیت همه است و همه ما باید در حفظ آن سهیم باشیم».