انتقال کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ جمهوری اسلامی از کرج به اصفهان

0
56

به گفته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک ماه پس از پایان بن‌بست همکاری با آژانس درباره نصب مجدد دوربین‌های نظارتی که در اثر خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کرج آسیب دیده بود، جمهوری اسلامی اکنون کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ‌های پیشرفته خود را از تاسیسات «تسا» در کرج به سایتی در اصفهان منتقل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه، 31 ژانویه 2022 در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که جمهوری اسلامی آژانس را از انتقال کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ‌های پیشرفته آن از تاسیسات «تسا» در کرج به تاسیسات هسته‌ای دیگری در اصفهان مطلع کرده است.

رویترز به نقل از آژانس نوشت؛ که روند ساخت سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی در تاسیسات جدید این کشور در اصفهان هنوز آغاز نشده است و توضیح داد که بازرسان آژانس دوربین‌هایی را در تاسیسات هسته‌ای اصفهان نصب کرده‌اند.

العربیه به نقل از رویترز نوشت؛ اقدام ایران به انتقال کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ‌های پیشرفته آن از کرج به اصفهان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور تا 15 دسامبر سال گذشته میلادی با ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌‌ای کرج «تسا» مخالفت می‌کرد و به‌دنبال آن تحت فشارهای بین‌المللی بود بود که آژانس با کسب موافقت جمهوری اسلامی، اعلام کرد ظرف چند روز دوربین‌های نظارتی جدید خود را در تاسیسات هسته‌ای کرج نصب خواهد کرد.

همچنین همزمان با آن بود که رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طی اظهاراتی عنوان کرد که مذاکرات وین بدون انجام عملیات بازرسی به سرانجام نخواهد رسید و آژانس می‌خواهد بداند که جمهوری اسلامی هر گرم از اورانیوم غنی‌‌شده خود را کجا پنهان می‌کند.