انتقاد پرزیدنت ترامپ از سیستم مهاجرتی در واکنش به حمله تروریستی در نیویورک

0
366

یک روز بعد از حمله تروریستی یک شهروند ازبکستانی تبار در نیویورک، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اقامت او در آمریکا از طریق «قرعه کشی لاتاری»، گفت سیستم ورود مهاجران به آمریکا باید مبتنی بر شایستگی باشد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۰ آبان در توئیتر خود نوشت: این تروریست از طریق آنچه که «برنامه بخت‌آزمایی ویزای گوناگونی» (قرعه کشی گرین کارت) می نامیم، وارد کشور مان شد. من خواستار ویزای مبتنی بر شایستگی هستم.

آقای ترامپ افزود: به شدت برای مهاجرت مبتنی بر شایستگی و نه سیستم‌های قرعه‌کشی مورد قبول دموکرات ‌ها، تلاش می‌کنیم. ما باید سخت گیر‌تر (و هوشمندتر) باشیم.. من به وزارت امنیت داخلی دستور دادم که بررسی افرادی که وارد می شوند را با دقت بیشتری انجام دهد.

حمله روز سه شنبه در منهتن

روز سه شنبه ۹ آبان فرد مسلحی در ساعت شلوغ عصر با یک خودروی وانت به سمت مردم و دوچرخه سواران حمله کرد که دست‌کم ۸ نفر کشته و حدود ۱۷ نفر زخمی شدند.

سه شنبه شب اعلام شد عامل حمله «سیف الله سایپف» اصالتا از ازبکستان است که سال ۲۰۱۰ به آمریکا مهاجرت کرد. عکسی از او منتشر شده که با ریش انبوه دیده می شود. سی بی اس به نقل از منابع پلیس خبر داده که یادداشتی متعلق به داعش در وانت او پیدا شده است.

راننده که دو سلاح کمری داشت در درگیری با پلیس فریاد الله اکبر سر داده بود و توسط نیروهای امنیتی زخمی و سپس بازداشت شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای ترامپ از زمان روی کار آمدن چند فرمان اجرایی صادر کرد که به گفته او، هدف ایجاد امنیت بیشتر برای شهروندان آمریکاست. بخشی از فرمان او برای لغو ویزای برخی کشورهای عمدتا مسلمان با واکنش فعالان مدنی روبرو شد و قضات فدرال آنها را لغو کردند.