انتقاد وزارت خارجه آمریکا از نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران

0
277

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی نوشته است که ۸۰ درصد جمعیت جهان با فشارهای مذهبی رو‌به‌رو هستند.

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (۲۴ مرداد/۱۵ اوت) در گزارش سالانه خود درباره آزادی‌های دینی در سال ۲۰۱۶ در کشورهای مختلف جهان نوشته است که حقوق اقلیت‌های دینی در کشورهای مختلف هم‌چنان پایمال می‌شود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی در همین رابطه از محدودیت‌هایی که در ایران علیه اقلیت‌های دینی اعمال می‌شود و هم‌چنین از نقض حقوق و آزادی‌های دینی و عقیده در بحرین، چین و عربستان سعودی انتقاد کرد. به گفته او «تقریبا ۸۰ درصد جمعیت جهان با اقدامات خصمانه برای محدود کردن آزادی های مذهبی روبه‌رو هستند یا به دلیل اعتقادات مذهبی با فشار مواجهند.»

 وزیر خارجه آمریکا در باره نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران به وضعیت بهاییان، مسیحیان، و دیگر اقلیت‌ها اشاره کرد و گفت که آنان به دلیل اعتقادات مذهبی خود تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. او به مجازات اعدام در ایران به اتهام “ارتداد” اشاره کرد. در گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ نفر به اتهام محاربه با خدا اعدام شده‌اند.

تیلرسون در نشست مطبوعاتی خودش گفت: «اعضای جامعه بهاییان در ایران صرفا به دلیل اعتقاداتشان زندانی می شوند.» در گزارش هم‌چنین آمده است که حکومت جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله بهائیان، مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت‌های مذهبی را مورد آزار، بازداشت و بازجویی قرار می‌دهد و فعالیت قانونی محافل مسیحی را با هدف جلوگیری از گرویدن افراد به این دین به شدت کنترل و یا ممنوع کرده است.

وزیر خارجه آمریکا به محدودیت‌هایی اشاره کرد که در زمینه آموزش و استخدام و فعالیت‌های اقتصادی  علیه بهائیان اعمال می‌شود؛ از جمله این که حکومت جمهوری اسلامی آنان را وادار می‌کند تا مغازه‌هایشان را تعطیل کنند. گزارش سالانه وزارت خارجه هم‌چنین درباره قتل فرهنگ امیری از بهاییان یزد در مهرماه ۹۵ نوشته است: « مردی که روز ۲۶ سپتامبر  ۲۰۱۶ یک بهایی را به ضرب چاقو کشت به پلیس گفت این کار را به خاطر اعتقادات دینی قربانی انجام داده است.»

این گزارش به ادامه فشارها، بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب حقوق مذهبی  و تبعض علیه اهل سنت در استان های سیستان و بلوچستان و کردستان نیز می‌پردازد.

گزارش وزارت خارجه به آمار مرکز اسناد حقوق بشر ایران استناد کرده و می‌نویسد: «در پایان سال ۲۰۱۶  دست‌کم ۱۱۵ سنی، ۸۰ بهایی، ۲۶ نفر که به مسیحیت گرویده‌اند، ۱۸ درویش و ۱۰ یارسانی به خاطر تعلق به اقلیت‌های مذهبی و یا فعالیت در این زمینه‌ها در زندان بودند.» در این گزارش، به مورد محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه و همچنین پیروان این گروه اشاره شده است.

وضعیت در عربستان و منطقه تحت کنترل داعش

رکس تیلرسون در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره وضعیت آزادی‌های مذهبی در عربستان نیز ابراز نگرانی کرد و گفت در این کشور حقوق اقلیت‌های غیرمسلمان به رسمیت شناخته نمی‌شود و افرادی که به عنوان مرتد شناخته می‌شوند و یا منتقدان و معترضان به تفسیر دولتی از اسلام، به مجازات‌هایی مانند حبس، شلاق و جریمه محکوم می‌شوند. او گفت: «ما به طور ویژه نگران حملات علیه شیعیان و تداوم تبعیض علیه آنها هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین از داعش به عنوان گروهی نام برد که مسئول نسل‌کشی ایزدی‌ها، مسیحیان، و مسلمانان شیعه در مناطق تحت کنترل این گروه است.

واکنش جمهوری اسلامی و چین

جمهوری اسلامی بلافاصله به این گزارش واکنش نشان داد. بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه این کشور، چهارشنبه (۲۵ مرداد/۱۶ اوت) گفت: «جمهوری اسلامی این گزارش را غیر واقع‌بینانه، بی‌پایه و اساس و مغرضانه می‌داند که تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده است.»

بهرام قاسمی مدعی شد این گزارش “تصویری تحریف شده و سیاسی از وضعیت آزادی‌های مذهبی در جمهوری اسلامی ، همراه با ایراد اتهاماتی ناروا، ارائه شده و بی‌شک غیرقابل پذیرش و مردود” است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این گرارش را رد کرد و آن را نادرست خواند. او گفت که وضع در خود آمریکا نیز چندان مطلوب نیست.

به گزارش دویچه وله؛ گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران در حالی از سوی جمهوری اسلامی رد می‌شود که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران بارها و با ارائه اسناد و مدارک قابل پیگیری از وضعیت اسفناک اقلیت بهائی در ایران خبر داده‌اند. اقلیت سنی نیز در ایران هیچگاه حقوق برابر با اکثریت شیعه نداشته است.