انتقاد نظام پزشکی آلمان به آزمایش تعیین سن برای پناهجویان

0
337

برخی سیاستمداران آلمان خواستار انجام آزمایش‌های پزشکی برای تشخیص سن واقعی پناهجویان ظاهرا کم ‌سن و سال شده‌اند. اما سازمان نظام پزشکی آلمان با انجام چنین آزمایش‌هایی مخالف است.

فرانک اولریش مونتگومری، رئیس سازمان نظام پزشکی آلمان، روز سه‌شنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی “زود دویچه” گفت: «اگر قرار باشد این آزمایش را در مورد هر پناهجویی انجام بدهیم، به آسایش و شأن انسانی آن‌ها خلل می‌رسانیم.»

بحث‌های جدید در پی ماجرای خونین در شهرک کاندل

حزب سوسیال مسیحی آلمان پیشنهاد انجام آزمایش برای تعیین سن واقعی پناهجویان ظاهرا کم سن و سال را مطرح کرده بود. نمایندگان عضو حزب سوسیال مسیحی آلمان می‌خواهند در نشست حزبی‌شان که روز پنج‌شنبه (۴ ژانویه) آغاز می‌شود درباره مطالبه‌شان در مورد تعیین سن واقعی همه پناهجویان ظاهرا کم سن و سال به بحث بپردازند.

پس از ماجرای خونینی که در شهرک کاندل در ایالت راینلاند-فالتس رخ داد چند سیاستمدار عضو دو حزب برادر سوسیال دمکرات و سوسیال مسیحی درخواست کردند که سن واقعی پناهجویانی که می‌گویند کم سن و سال هستند، از طریق عکسبرداری از مچ دست‌شان با اشعه ایکس بررسی شود.

رئیس نظام پزشکی آلمان تصریح کرد: «انجام عکسبرداری با اشعه ایکس بدون دلیل پزشکی نقض حق مصونیت جسمانی است.»

بر اساس قواعد مربوط به حفاظت در برابر اشعه ایکس، تعیین سن افراد از طریق عکسبرداری تنها در صورتی مجاز است که یک دادگاه جزایی درخواست آن را کرده باشد.

البته بررسی سن و سال در مورد واقعه‌ای که در شهرک کاندل آلمان رخ داده و طی آن یک جوان افغان یک دختر ۱۵ ساله را با چاقو از پا درآورده، می‌تواند انجام گیرد. مونتگومری گفت که به فرآیند بررسی سن افراد که آزمایش آلت تناسلی هم جزو آن است، باید با احتیاط نگریست، زیرا این فرآیند “با ابهام‌های زیادی” همراه است.

کمیسیون مرکزی اخلاق هم مخالف است

به گزارش دویچه وله؛ کمیسیون مرکزی اخلاق وابسته به نظام پزشکی آلمان فدرال هم در آخرین موضع‌گیری خود در اواخر سال ۲۰۱۶ نه تنها ابراز تردید کرده بود که بتوان به آزمایش‌های پزشکی برای تعیین سن افراد اعتماد کامل کرد، بلکه انجام چنین آزمایش‌هایی را در تضاد با قانون اساسی آلمان دانسته بود.