انتقاد قانون‌گذاران آمریکا از تأخیر در تحریم جدید ایران

0
276

نمایندگان کنگره آمریکا از جمله حامیان توافق اتمی با ایران، خواستار تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی به دلیل توسعه فعالیت‌های موشکی این کشور هستند. آنها تأخیر در اعمال این تحریم‌ها را به زیان ثبات خاورمیانه می‌دانند.

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا از تأخیر دولت باراک اوباما در اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

به گزارش “وال‌استریت ژورنال” برخی نمایندگان از جمله سناتور کریس کوونز که از حامیان توافق اتمی دولت اوباما با ایران است، عدم پاسخ کاخ سفید به آزمایش‌های موشکی ایران را موجب تضعیف موقعیت کشورهای غربی در اجرای توافق اتمی می‌دانند.

سناتور کوونز از حزب دمکرات در این مورد تأکید کرده است: «من معتقد به اجرای جدی توافق هستم که باعث شود ایران نتواند رفتارهای بد از خود نشان دهد. اگر ما این کار را نکنیم، خود راه تقلب را برای ایران باز می گذاریم.»

سناتور کوونز تاکید گفت که به شرطی از توافق هسته ای با ایران حمایت خواهد کرد که دولت باراک اوباما به طور جدی این توافق را اجرا کرده و گام های جدی برای مهار ایران در منطقه خاورمیانه بردارد.

قانون‌گذاران ‌‌‌‌‌‌منتقد کنگره آمریکا معتقدند که توسعه برنامه موشکی ایران ثبات خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

نقض قطع‌نامه شورای امنیت توسط ایران

“وال استریت ژورنال” یک روز پیش از انتشار این خبر نوشته بود که کاخ سفید اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق اندخته است.

این تحریم‌ها قرار بود در واکنش به دو آزمایش موشکی ایران در ماه‌های اکتبر و نوامبر ۲۰۱۵ اعمال شوند.

آمریکا آزمایش این موشک‌ها را نقض یکی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند. بر اساس این قطعنامه تولید موشک‌های دوربرد برای ایران ممنوع است.

چهارشنبه گذشته (۳۰ دسامبر/ ۹ دی) رسانه‌ها گزارش دادند که کاخ سفید در حال بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران است.

گفته شد که ۱۱ شرکت و فرد ایرانی و خارجی، از جمله از هنگ‌کنگ و امارات، در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار دارند که متهم به نقش‌آفرینی در توسعه برنامه موشک‌های دوربرد ایران هستند.

اما بر پایه گزارشی‌های بعدی، مقامات بلندپایه دولت اوباما به نمانیدگان کنگره گفته‌اند که به دلیل مذاکراتی که برای اجرای توافق اتمی در جریان است اعمال این تحریم‌ها به تعویق خواهد افتاد.

“مناسب‌ترین پاسخ به اقدامات تحریکـ‌آمیز ایران”

“وال‌استریت ژورنال” در گزارش جمعه (اول ژانویه/ ۱۱ دی) به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید نوشته است که دولت اوباما “در حال ارزیابی مناسب‌ترین پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز ایران است و به رایزنی با نمایندگان کنگره ادامه خواهد داد”.

ایران در واکنش به احتمال تحریم‌های جدید علیه این کشور تهدید کرده است که هر حرکتی در این راستا به برنامه موشکی ایران شتاب بیشتری می‌دهد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران با گروه ۵+۱ پنجشنبه (۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی) در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد که برنامه موشکی جمهوری اسلامی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارتباطی ندارد و “قابل مصالحه و مذاکره نیست”.

به گزارش دویچه وله؛  عباس عراقچی تأکید کرد که موضع ایران در این مورد به روشنی به طرف‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای اعلام شده است و افزود: «هر حرکتی که بخواهند در این راستا انجام دهند، منجر به گسترش و شتاب بیشتر در برنامه موشکی ما خواهد شد.»