انتقاد روحانی از نظارت سلیقه‌ای بر نشر کتاب در ایران

0
199

حسن روحانی در مراسم گشایش “بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران”، تلویحاً اصول نشر در ایران را غیرشفاف و سلیقه‌ای دانست و از آن به عنوان یکی از مهمترین موانع نشر و کتاب‌خوانی در کشور یاد کرد.
حسن روحانی، در مراسم افتتاح “بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران”، وضعیت نشر به ویژه نشر کتاب در ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نمی توان راه را چنان باز گذاشت که «هر نوع خرافه و سخن افراطی‌ای به نام کتاب و دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان قرار بگیرد» و نمی توان در عین حال نسبت به مؤلفان و ناشران بیش از حد سختگیری نمود.

وی سپس تأکید کرد که اصول نشر باید کاملاً روشن و کوتاه باشند، در غیر این صورت نظارت بر نشر سلیقه‌ای می شود. حسن روحانی در ادامه افزود که در نتیجۀ همین نظارت سلیقه‌ای کتاب‌هایی در ایران هستند که «چاپ اول‌شان مجاز، چاپ دوم‌شان ممنوع و چاپ سوم‌شان مستحب» می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در جای دیگری از سخنانش، با انتقاد از نشر رسمی و دولتی کتاب در ایران که با هزینه‌های گزاف و با کمترین بازدهی صورت می پذیرد، از رقابت در نشر حمایت کرد و گفت که «باید فضا را برای نویسندگان آماده‌تر کنیم و طوری عمل کنیم که کتاب راحت تر در دسترس عموم قرار بگیرد».

حسن روحانی در جای دیگری از سخنانش گفت: «برخی مواقع فلان نهاد پولی دارد و نمی داند با آن چه بکند و در نهایت کتابی نشر میدهد و مجانی در اختیار افراد میگذارد و به این ترتیب آمار بالا می رود بی آنکه معلوم باشد که آیا آن کتاب خوانده شده و تا چه حد تأثیرگذار بوده است.»