انتقاد اوباما از موج نگرانی جمهوریخواهان درباره پذیرش پناهجویان سوری

0
153

پس از حملات تروریستی جمعه شب در پاریس، جمهوریخواهان آمریکا خواستار توقف کامل پذیرش و اسکان پناهجویان سوری در ایالات متحده شده و استدلال می‌کنند این اقدام جلوی تکرار حملات مشابه آنچه در فرانسه رخ داد را در آمریکا می‌گیرد.

پل رایان رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت “کشور ما همواره پذیرای پناهجویان بوده، اما ما نمیتوانیم به تروریست‌ها اجازه دهیم از شفقت ما بهره برداری کنند. این زمانی است که بهتر است امن باشیم تا پشیمان. بنابراین تصور می‌کنیم که تامل در مورد این جنبه خاص برنامه پناهندگان، محتاطانه و کار مسئولانه ای است به منظور بررسی و کسب اطمینان که تروریست‌ها درصدد نفوذ در میان پناهجویان نیستند.”

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه در حاشیه نشست آسیا اقیانوسیه در مانیل پایتخت فیلپین در سخنانی در همین زمینه، با بیان این که توقف این برنامه اقدام بر مبنای ترس است، گفت “تصمیم‌گیری براساس تشنج و اغراق در خطرات، درست و خوب انجام نمی‌شود.”

آقای اوباما واکنش شدیدی در مقابل توصیه برخی از جمهوریخواهان مبنی بر این که آمریکا تنها پناهجویان مسیحی را بپذیرد نشان داد و گفت “داعش در پی بهره برداری از این فکر است که جنگ میان اسلام و غرب است، و وقتی شما توصیه افراد را می‌شنوید که مسیحی‌ها بیشتر از مسلمانان شایسته حفاظت هستند، روایت داعش را تغذیه می‌کنید.” 

وی روز سه شنبه همچنین به مدت یک ساعت و نیم با فرمانداران جمهوریخواه و دمکرات ۳۴ ایالت آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و از آنها خواست از ایده جلوگیری از ورود پناهجویان خاورمیانه به ایالتهاشان پرهیز کنند.

طرح پیشنهادی جمهوریخواهان برای توقف برنامه اسکان پناهجویان، که از سوی برخی از دمکرات‌ها مانند سناتور چاک شومر نیز حمایت شده، قرار است روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ جی جانسون وزیر امنیت داخلی آمریکا و جیمز کومی مدیر اف.بی.آی عصر روز گذشته در نشستی، اطلاعاتی محرمانه به قانونگذاران مجلس ارائه دادند؛ با این حال شواهد حاکی از آن است که این جلسه تأثیری در کاستن از نگرانی‌های جمهوریخواهان نداشته است.

این دو مقام همچنین قرار است روز در جلسه محرمانه مشابهی با سناتورها شرکت کنند.