انتقادهای شدید از رابرت مالی برای باج دهی بی حساب به جمهوری اسلامی

0
269

گابریل نورونها، مشاور پیشین گروه اقدام علیه جمهوری اسلامی در دولت ترامپ، در یک رشته پیام توئیتری به نقل از مقامات وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین مسئولان ارشد اتحادیۀ اروپا فاش کرد که رابرت مالی آمادۀ انجام سازش هایی در قبال جمهوری اسلامی است که به زیان امنیت ملی آمریکا تمام خواهد شد.  

یکی از منابعی که این خبر را در اختیار گابریل نورونها قرار داده، گفته است : “آنچه در وین می گذرد فاجعه است. کل مذاکرات آمریکا در وین توسط نمایندۀ روسیه میکائیل اولیانوف هدایت می شود.”

به گفتۀ گابریل نورونها، رابرت مالی قول داده که تحریم ها علیه فرماندهان سپاه پاسداران که “از بدترین تروریست ها و شکنجه گران جمهوری اسلامی” محسوب می شوند، از قبیل محسن رضایی، حسین دهقان، علی اکبر ولایتی برداشته شوند.

به گفتۀ گابریل نورونها، رابرت مالی همچنین قول داده که “صندوق های سیاه” شخصی علی خامنه ای یعنی بنیادها، آستان قدس رضوی، کمیتۀ فرمان امام، بنیاد مستضعفان و… از شمول تحریم های آمریکا خارج شوند. بدتر از همه، به گفتۀ گابریل نورونها، رابرت مالی قول داده پس از رفع تحریم ها از سپاه پاسداران، آمریکا این گروه را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کند، مشروط به این که نمایندگان جمهوری اسلامی مستقیماً با آمریکا وارد گفتگوهای جدید دربارۀ فعالیت های سپاه در منطقه شوند. گابریل نورونها تصریح کرده است که جمهوری اسلامی ظاهراً با این پیشنهاد مخالفت کرده و حاضر نشده است کمترین سازشی دربارۀ فعالیت های خود در منطقه و در زمینۀ تولید موشک های بالستیکی و یا حمایت خود از عملیات تروریستی و گروه های نیابتی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و حتی خودداری از گرونگیری انجام بدهد.

رادیوفرانسه نوشت؛ در پی اظهارات نورونها، کلودیا تنی، نمایندۀ جمهوری خواه کنگرۀ آمریکا، رابرت مالی، نمایندۀ ویژه این کشور در امور جمهوری اسلامی را متهم کرد که با بهره گیری از بحران اوکراین می کوشد امتیازهای فراوانی به حکومت جمهوری اسلامی در مذاکرات وین بدهد. کلودیا تنی، گفته است اگر این تلاش ها صحت داشته باشند، اقدام رابرت مالی کاملاً غیرقانونی است و هر گونه توافق با جمهوری اسلامی باید به تأئید کنگرۀ آمریکا برسد.