انتشار گزارش سالیانه چهار سازمان مسیحی مبنی بر نقض حقوق مسیحیان در ایران

0
17

چهار سازمان مسیحی به مناسبت چهل و چهارمین سال کشته‌شدن کشیش ارسطو سیاح در گزارشی ۲۵ صفحه‌ای به موارد نقض حقوق مسیحیان در ایران در سال گذشته میلادی پرداختند.

پرویز سیاح سینا معروف به ارسطو ۴۴ سال پیش در آستانه انقلاب ۵۷ ایران و در سن ۵۱ سالگی در شیراز به قتل رسید. بنا بر گزارش‌ها. دو نفر که خود را نوکیش جا زده بودند، برای آشنایی با آیین مسیحیت با او تماس گرفته بودند و در ملاقاتی با کارد شاهرگ او را زدند و نوشته‌ای که مبنی از «اتهام ارتداد» بود به همراه یک گلوله کنار جسد او گذاشتند. در این نوشته آمده بود: «می‌توانستیم این مرتد را با تیر بکشیم ولی سزای او این است.» با مصادره اموال کلیسای شیراز توسط دادگاه انقلاب در آن سال حدس‌هایی مبنی بر این که آقای سیاح «نخستین قربانی قتل‌های حکومتی جمهوری اسلامی» است، مطرح شد.

در این گزارش که در روز یکشنبه ۱۹ فوریه منتشر شده است با اشاره به اعتراضات ۵ ماه اخیر ایران آمده است که به جز این اعتراضات در طول سال پیشین میلادی شماری از مسیحیان «تنها به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز دینی خود با آزار،‌ بازداشت و زندان مواجه شده‌اند.» 

یورونیوز نوشت؛ بر اساس این گزارش،  حداقل ۳۰ مسیحی در سال گذشته میلادی زندانی یا تبعید بوده‌اند که رقمی مشابه سال پیش از آن است اما تعداد مسیحیان بازداشت‌شده از ۵۹ نفر در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۴ نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. همچنین تعداد مسیحیان محکوم شده نیز نسبت به سل قبل دوبرابر شده و به ۶۱ تن رسیده است.

بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی اقلیت‌های دینی هستند و در انجام مراسم دینی خود آزادند. ولی به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی بر برخورد جدی با مسیحیان تبشیری و به ویژه نوکیشیان مسیحی تاکید دارند.