انتشار نتیجه تحقیقات درباره تعرضات جنسی گسترده سال نو علیه زنان در کلن

0
164

آیا حوادث ۹ ماه پیش جشن سال نو در کلن که در آن تعرضات جنسی گسترده‌ای علیه زنان انجام گرفت، اقدامی از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟ نتیجه تحقیقی در این باره به کمیسیون تحقیق پارلمان ایالت نورد راین وستفالن آلمان ارائه شده است.

حدود ۹ ماه پس از حوادث شب سال نو میلادی در کلن نتایج تحقیقی در این باره که در آن تعرضات جنسی گسترده‌ای علیه زنان به همراه جیب‌بری و کیف‌زنی از آنان انجام گرفت، آماده شده است. در این گزارش به نکاتی جدید در باره حوادث این شب پرداخته شده است.

رودولف اِگ، روانشناس حقوقی مسئول این تحقیقات در این باره می‌گوید در این شب “تعرضات متعدد جنسی علیه زنان و دزدی و جیب‌بری از طرف مردانی در سنین مختلف روی دادند که بیشتر این مردان تابعیت کشورهای شمال آفریقا و کشورهای عربی را داشتند.”

رودولف اِگ این گزارش را به دستور کمیسیون تحقیقات پارلمان ایالت نورد راین وستفالن آلمان تهیه کرده است. این روانشناس در گزارش خود به ۱۰۲۲ شکایتی نیز پرداخته که در این باره به پلیس تسلیم شده بودند و نیمی از آنها به تعرضات جنسی مربوط هستند.

یک پزشک سوری که در محل حضور داشته، به ماموران پلیس در این باره گفته است که فردی که احتمالا لبنانی بوده از او خواسته است تا “اموال کافران” را برباید.

سوال کلیدی تحقیق این بوده است که چه دلیلی این مردان را در شب سال نو میلادی در اطراف ایستگاه اصلی قطار در شهر کلن به تعرضات گسترده‌ی جنسی علیه شمار زیادی از زنان، همراه با جیب‌بری و کیف‌زنی از آنان واداشت و آیا این اقدام آنها هماهنگ و از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است؟

 در گزارش در پاسخ به این سوال آمده است که بعضی از این مردان اقدام‌شان هماهنگ و از قبل برنامه ریزی شده بود. او می‌گوید البته وجود این همه مرد در زمانی مشخص و مکانی مشخص به طور تصادفی نمی‌توانسته باشد.

آقای اِگ با تاکید براین نکته که در دادخواست حقوقی در این باره اشاره‌ای به هماهنگی در تعرضات نشده، می‌گوید: «به احتمال قوی این افراد قبل از تجمع قرارهای شفاهی با هم داشتند و از راه شبکه‌های اجتماعی مختلف چون “فیس بوک” و “واتس آپ” در این باره به هم خبر می‌دادند.”

رودولف اِگ، روانشناس حقوقی اما مخالف این نظریه است که این افراد به طور جدی باهم قرار این تعرضات را گذاشته باشند. او در این باره می‌گوید: «از دید جرم‌شناسی به نظر نامحتمل می‌آید که صدها نفر با هم قرار گذاشته باشند که در شب سال نو میلادی در اطراف ایستگاه اصلی قطار در شهر کلن تجمع کنند و به تعرضات گسترده‌ی جنسی همراه با جیب‌بری و کیف‌زنی بپردازند.»

این روانشناس حقوقی می‌گوید برنامه‌ریزی چنین اقدامی بسیار وسیع است و در صورت چنین برنامه‌ریزی‌ای، باید نشانه‌هایی از آن دست‌کم در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شد. و نتیجه می‌گیرد که این افراد در باره چنین تجمعی با هم صحبت کرده بودند، اما هر یک به دلیل خاص خود در این مکان حاضر شدند: «بعضی با نیت تعرض و دزدی، بعضی به خاطر جشن و پایکوبی و بعضی دیگر به خاطر کنجکاوی.»

آقای اِگ می‌گوید در صورتی که ماموران پلیس خیلی زودتر و با آغاز نخسین تعرضات وارد عمل می‌شدند، می‌شد جلوی این اقدامات را خیلی زودتر گرفت، اما پلیس کمی قبل از نیمه‌شب محوطه را از افراد خالی کرد و این افراد چندین ساعت برای تعرضات خود فرصت داشتند.

کمیسیون تحقیق جشن سال نو ۲۰۱۵ به ریاست پتر بیزنباخ، گزارش هیئت تحقیق را در سی‌ام ماه سپتامبر دریافت کرده است. این کمیسیون ۲۴ سوال گره‌ای نسبت به این حادثه مطرح کرده و در اختیار هیئت تحقیق قرار داده بود. قرار است به زودی نتیجه بررسی این گزارش اعلام شود.

برنامه امنیتی برای سال آینده

شهر کلن برنامه‌ای نو برای برگزاری مراسم سال نو آینده در این شهر برای تامین ویژه امنیت شهروندان تهیه کرده است. در این برنامه حضور شمار بیشتری پلیس و همچنین فعال شدن دوربین‌های ویدئویی در مراکز پررفت‌و‌آمد شهر منظور شده است.

یکی از سخنگویان شهر کلن اعلام کرده است که قرار بر آن شده که اطراف کلیسای جامع شهر کلن و منطقه ایستگاه اصلی قطار این شهر با حفاظ‌هایی به ارتفاع حدود نیم متر از مناطق دیگر جدا شود و شرکت‌کنندگان در منطقه درونی حق آتش‌بازی نداشته باشند.

این برنامه جدید قرار است روز پنج‌شنبه (۱۵ مهر / ۶ اکتبر) در جلسه شورای شهر مطرح و در باره آن گفت‌وگو شود. قرار است خانم هنریته رکِر، شهردار شهر کلن نیز در این جلسه شرکت کرده و دیدگاه خود را در این باره بیان کند.

آلیس شوارتسر، فمینیست مشهور آلمانی و سردبیر مجله‌ی “اما” (Emma) در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه آلمانی، “هایلبرونر اشتیمه” در باره حوادث شب سال نو میلادی در کلن گفت: «امروز دیگر مشخص است که حدودا ۱۰۰ درصد این مهاجمان پناهجویان مراکشی، الجزایری و سوری بودند.»

آلیس شوارتسر در ادامه می‌گوید این افراد از کشورهایی آمده‌اند که در آنها به طور سنتی زن هیچ حقی ندارد. برای این افراد زنانی که شب‌ها به خیابان می‌روند زنی نامتعادل‌اند و “غیرمعمول” هستند که اگر حادثه‌ای برای‌شان رخ دهد حق‌شان است.

این فمینیست مشهور آلمانی بر این نظر است که هدف این مردان از تعرضات جنسی موضوع سکس نیست، بلکه آنها می‌خواهند با این اقدام زنان را از مراکز عمومی دور کنند.

به گزارش دویچه وله؛ خانم آلیس شوارتسر می‌گوید: «اسلام سیاسی مسئول این رویدادهاست؛ اسلامی که با روی کار آمدن خمینی در سال ۱۹۷۹ میلادی به پیشروی و جنگ دینی خود ادامه می‌دهد.» او می‌گوید: «تاثیرات این اسلام سیاسی را در کشورهایی که اسلام‌گرایان در آنها به قدرت رسیده‌اند، به خوبی می‌توان مشاهده کرد. در این کشورها زنان هیچ حقی ندارند، هم‌جنس‌گرایان و یهودیان نیز تحت تعقیب هستند.» خانم آلیس شوارتسر اسلام‌گرایی را فاشیسم قرن بیست‌و‌یکم می‌نامد.