انتشار شواهد دخالت جمهوری اسلامی در جنگ روسیه و اوکراین

0
137

مقامات دفاعی ایالات متحده برای اثبات مداخله مستقیم جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، تصاویر و تحلیل‌هایی منتشر کردند که نشان می‌دهد پهپادهای شناسایی‌شده داخل ایران با آنهایی که روسیه علیه اوکراین به کار می‌برد، یکسان است.

در جریان یک جلسه توجیهی در لندن که روز سه‌شنبه برگزار شد، تحلیلگران «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا تصاویر پهپادهایی که علیه اوکراین بکار برده شدند را در کنار تصاویر پهپادهایی که داخل ایران شناسایی شده بودند، به نمایش گذاشتند.

مقایسه جزئیات طراحی مانند باله‌های دم، مخروط‌های دماغه، و ارابه فرود نشان داد که هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در اوکراین با پهپادهای انتحاری «شاهد 131» و «شاهد 136» و «مهاجر 6» که در خاورمیانه و خلیج فارس استفاده می‌شوند، «کاملا همخوانی» دارند.

در پی آن، یکی از مقامات آمریکایی علنا جمهوری اسلامی را به «همدستی» با روسیه در جنگ علیه اوکراین متهم کرد.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت، کارشناسان آمریکایی همچنین گفتند که جمهوری اسلامی با استفاده عملیاتی از فناوری پهپادی خود در اوکراین، و آزمایش عملکرد پهپادها در شرایط اقلیمی متفاوت از خاورمیانه و خلیج فارس، بازخورد میدانی خوبی گرفته که می‌تواند به توسعه تسلیحات کمک کند.

برای مثال، با مشاهده اینکه غیرنظامیان به محض شنیدن سر و صدای پهپادهای نزدیک‌شونده فرار می‌کند، مهندسان جمهوری اسلامی احتمالاً تلاش خواهند کرد مدل‌های جدیدتر پهپاد را کم سر و صدا تر طراحی کنند.

مقامات آمریکایی افزودند که جنگ اوکراین همچنین به ایران اجازه داده تا توانایی‌های فناوری خود را به خریداران بالقوه نشان دهد، و به اصطلاح از جنگ اوکراین به عنوان یک «فرصت بازاریابی عالی» استفاده کند.

تحلیل‌ها و تصاویر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وزارت دفاع بریتانیا شواهدی روشن مبنی بر تامین تسلیحات پیشرفته توسط جمهوری اسلامی برای شورشیان حوثی در یمن به سازمان ملل ارائه داد.