انتشار جنجال‌برانگیز اظهارات “خصوصی” عراقچی درباره توافق هسته‌ای ایران

0
130

انتشار سخنان عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در جمع کارکنان بخش‌های خبری و سیاسی رادیو و تلویزیون این کشور خشم و اعتراض وی را برانگیخت. عراقچی در این جلسه درباره توافق هسته‌ای ایران توضیحاتی داده و عقب‌نشینی‌های ایران را در این توافق توجیه کرده بود. با این حال عراقچی که معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران را بر عهده دارد، آنچه را که سایت خبری “صدا و سیما” منتشر کرد، “ناقص، مخدوش و با اغلاط فراوان محتوایی و نگارشی” خواند و گفت که انتشار چنین چیزی “مغایر با منافع و امنیت ملی” است.

روز شنبه، سایت صدا و سیما خبر نشست عراقچی با مدیران ارشد و سردبیران بخش های خبری و سیاسی این سازمان را منتشر کرد که با فاصله کوتاهی این خبر را از سایت خود حذف و آن را “یک خطای برداشت” توصیف کرد. اما متن کامل این خبر توسط سایتهای مختلف بازنشر شده است.

عراقچی در این جلسه تأکید کرد که طرف مقابل، به خواسته خود یعنی جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی دست یافته است.

این مذاکره‌کننده ارشد ایران، برنامه‌های هسته‌ای ایران را از نظر اقتصادی “خسرانی بزرگ” توصیف کرد و هزینه‌ فعالیت‌های اتمی ایران را دور از تصور دانست.

همچنین عراقچی در این جلسه از احتمال قوی جنگ علیه ایران در دهه هشتاد خورشیدی گفت و تأکید کرد: “دوستان سپاهی و نظامی ما سال های 85- 86 هر شب با این نگرانی می خوابیدند که فردا صبح ممکن است تمام امکانات لازم برای حمله به ایران را دورتادور ایران چیده باشند.”

عراقچی تأکید کرد که “حمله به ایران فقط به اراده سیاسی آقای اوباما مانده بود که تصمیم بگیرند و بزنند”.

عراقچی همچنین درباره حمایت نظامی ایران از گروه‌های شیعه خاورمیانه گفت: “ما گفتیم نمی توانیم به حزب الله سلاح ندهیم و حاضر نیستیم آنها را قربانی برنامه هسته ای خود کنیم لذا به کار خود ادامه خواهیم داد.”

وی اضافه کرد: “بالاخره خود آنها آمدند و گفتند ما قطعنامه را از توافق جدا می کنیم، تحریم تسلیحاتی و موشکی را در قطعنامه می آوریم که نقض آن، نقض توافق نباشد.”

عراقچی همچنین درباره بررسی توافق ایران در مجلس این کشور گفت: “باید زودتر نظر خود را اعلام کنیم تا اگر کنگره امریکا خواست توافق را رد کند تمام بار رد توافق و شکست مذاکرات به گردنش بیفتد که در این صورت حتما ما ضرر نخواهیم کرد و می توانیم به برنامه عادی خودمان بازگردیم و دنیا هم به ما حق می دهد.”

به گزارش خبرگزاری فرانسهعراقچی در این جلسه درباره نقش حسین فریدون، برادر حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای گفت که وی رابط تیم مذاکره کننده با رئیس جمهور ایران بود.

عراقچی گفت: “ما وی را به عنوان عضو تیم مذاکره کننده وارد جلسات می کردیم اما او دخالتی در مذاکرات نداشت؛ او در تماس هایش می توانست درباره مسائل فوری به زبان سمنانی و سرخه ای سوال کند و این ها هم می توانست کمک کننده باشد همچنان که در جبهه چیزی کم می آوردند سمنانی ها پشت بی سیم می رفتند.”