انتشار جزئیاتی درباره هشدار تروریستی در مونیخ

0
158

یک هشدار امنیتی، مونیخ را از حال و هوای تحویل سال دور کرد. دو ایستگاه راه‌آهن این شهر تخلیه شدند و از مردم خواسته شد از تجمعات گسترده دوری کنند. رسانه‌ای محلی جزئیاتی از هویت و برنامه احتمالی مهاجمان منتشر کرده است.

پلیس مونیخ شامگاه پنجشنبه (۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی) و در آستانه تحویل سال ۲۰۱۶ میلادی ایستگاه اصلی راه‌آهن شهر و یک ایستگاه دیگر را تخلیه کرد و از مردم خواست از تجمع در یک محل پرهیز کنند.

به گفته‌ی وزیر امور داخلی ایالت بایرن، پلیس جنایی فدرال آلمان شواهدی دال بر حملات انتحاری در ایستگاه اصلی راه‌آهن و ایستگاه پازینگ شهر مونیخ در اختیار نهادهای امنیتی این ایالت گذاشته است.

یوآخیم هرمان افزود که شواهدی بر حضور ۵ تا ۷ نفر وجود داشت که البته مشخص نبود همه مهاجم هستند یا برخی از آنان به مهاجمان کمک می‌کنند.

هرمان در نخستین ساعات بامداد جمعه در کنفرانس خبری گفت که شواهد نشان می‌دادند حمله‌ای برای حدود نیمه‌شب برنامه‌ریزی شده بود: «حال دو ساعت از نیمه شب گذشته است. امیدواریم که همه چیز همچنان آرام بماند و حمله‌ای اتفاق نیافتد. شاید اساسا حمله‌ای به این صورت طراحی نشده بوده، شاید هم مهاجمان از تصمیم خود منصرف شده‌اند».

پلیس بایرن می‌گوید با وجود تحقیقات همه‌جانبه، شواهد مشخص‌تری در مورد حمله انتحاری به دست نیامده است.

“هشداری از سرویس امنیتی فرانسه”

از سوی دیگر شبکه رادیویی-تلویزیونی بایرن جزئیاتی در مورد حمله احتمالی و هویت مهاجمان منتشر کرده است. گفته می‌شود مهاجمان احتمالی ۷ عراقی هستند که در مونیخ بوده‌اند و هویتشان روشن است. آن‌ها قرار بوده دو به دو به محل‌های مورد نظر بروند و کمربندهای انفجاری خود را در فاصله زمانی اندک از یکدیگر منفجر کنند.

وزیر امور داخلی بایرن در کنفرانس خبری گفت که پلیس جنایی فدرال ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه و بلافاصله پس دریافت “هشدار جدی” از یک سرویس امنیتی دوست، این هشدار را به مقامات محلی بایرن منتقل کرد.

به گفته‌ی محافل امنیتی، نخستین هشدار را سرویس امنیتی فرانسه در اختیار آلمان گذاشته است.

این هشدار از قرار معلوم حاوی زمان و مکان حمله بوده و مشخص می‌کرده که مهاجمان از محافل نزدیک به گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش سابق) بوده‌اند.

به گفته‌ی مقامات آلمانی، ابعاد هشدار در حد و اندازه هشداری بود که اندکی پس از حملات تروریستی پاریس موجب لغو دیدار دوستانه تیم فوتبال آلمان و هلند در شهر هانوفر آلمان شد.

وضعیت عادی در ایستگاه‌های راه‌آهن مونیخ

پلیس بایرن در ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه در حساب توییتر خود از مردم خواست به ایستگاه راه‌آهن مرکزی مونیخ و ایستگاه پازینگ نروند. همچنین به شهروندان هشدار داده شد از تجمعات بزرگ دوری کنند، زیرا مشخص نبود مهاجمان احتمالی در صورت از دست دادن اهداف اصلی خود، چه اهداف جدیدی را در نظر بگیرند.

به گفته‌ی رئیس پلیس مونیخ، حدود ۵۵۰ مأمور برای کنترل اوضاع وارد عمل شدند. از مناطق جنوبی ایالت بایرن هم نیروی کمکی به مونیخ، مرکز ایالت اعزام شد.

میان ساعت ۳ و نیم تا ۴ بامداد جمعه وضعیت دو ایستگاه راه‌آهن یادشده به حالت عادی بازگشت. پلیس تا صبح تعدادی از مأموران را از محل‌هایی که گمان می‌رفت هدف حمله باشند، خارج کرد. با وجود این امروز جمعه شمار مأموران حاضر در سطح شهر مونیخ بیشتر از حد معمول خواهد بود.

تهدید امنیتی تنها در مونیخ جشن سال نو را به کام مردم تلخ نکرد. در بروکسل، پایتخت بلژیک، آتش‌بازی سالانه به مناسبت تحویل سال لغو شد .

هشدار امنیتی در مونیخ در حالی منتشر شد که پلیس چند ساعت پیش از آن اعلام کرده بود که سطح هشدار امنیتی در شب تحویل سال نو در مقایسه با سال پیش افزایش نخواهد یافت.

به گزارش دویچه وله؛ با وجود هشدار امنیتی، بسیاری از شهروندان مونیخ جشن تحویل سال را مثل همیشه برگزار کردند. در بسیاری از مناطق شهر این باران بود که تا حدی مانع شادمانی شهروندان شد.