انتشار جدیدترین تصاویر از قمر زحل

0
225

جدیدترین تصویر منتشر شده از قمر انسلادوس نشان می‌دهد این قمر امکانات حداقلی برای میزبانی حیات بیگانه را دارد.

 تصویر منتشر شده از سوی ناسا که فضاپیمای کاسینی آن را ارسال کرده است قمر “انسلادوس” (Enceladus) را نشان می‌دهد که با نور بازتابیده شده از سطح زحل روشن شده است.

در این تصویر برخی از شکستگی‌ها و شیارهای سطح یخی قمر انسلادوس مشاهده می‌شود.

براساس اعلام ناسا این تصویر در تاریخ 25 دسامبر 2016 از فاصله 168 هزار کیلومتری گرفته شده است.

با بررسی این تصاویر محققان اعلام کردند که امکان وجود حیات میکروبی در این قمر بالاست. وجود گاز هیدروژن در این قمر که می‌تواند منبع انرژی برای انجام واکنش‌های شیمیایی باشد، می‌تواند برای حیات میکروبی در اقیانوس‌های انسلادوس موثر واقع شود.

وجود هیدروژن آخرین قطعه از پازل کشف اقیانوس آب در زیر سطح منجمد انسلادوس است.

57494131

این یعنی قمر ششم زحل ویژگی‌هایی دارد که زمین در ابتدا برای حمایت از حیات میکروبی دارای آن بوده است.

این ویژگی‌ها همچنان در اعماق اقیانوس‌های زمین وجود دارند که از کربن دی‌اکسید و هیدروژن به عنوان سوخت برای انجام واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که اصطلاحا متان‌سازی زیستی یا Methanogenesis  نامیده می‌شود.

“کریس گلین”(Chris Glein) یکی از محققان تیم کاسینی گفت: نکته جذاب در رابطه با کشف هیدروژن در انسلادوس این است که ما قادر هستیم میزان انرژی موجود در این قمر را برای انجام واکنش‌ متان‌سازی زیستی، به درستی محاسبه کنیم و ببینیم که آیا حیات میکروبی در این سطح از انرژی وجود دارد یا نه.

57494132

برای وجود حیات علاوه بر آب و منبع انرژی نیاز به شش فاکتور دیگر وجود دارد. این فاکتورها عبارتند از کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و فسفر.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دو مورد آخر هنوز در اقیانوس‌های انسلادوس کشف نشده‌اند اما محققان معتقدند با توجه به هسته سنگی این قمر احتمالا این دو عنصر نیز در انسلادوس یافت می‌شوند.