انتشار اولین تصویر از جیسون رضاییان پس از آزادی

0
402

هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی شده بودند در سوئیس فرود آمد و مقامات از سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند، استقبال کردند.

آنها سپس به آلمان رفتند تا در بیمارستان پیشرفته آمریکا در آلمان مورد معاینه قرار بگیرند.

مقامات آمریکایی می گویند جیسون رضائیان گزارشگر روزنامه واشنگتن پست، امیر حکمتی تفنگدار سابق ارتش آمریکا، و سعید عابدینی کشیش مسیحی سوار هواپیما بودند و نصرت الله خسروی رودسری در میان آنان نبود. گزارش شده همسر جیسون نیز او را همراهی می کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را فاش نکرد گفت: “هر کس که می خواست از ایران خارج شود، خارج شده است.”

یک مقام دولتی آمریکا تصویری از جیسون رضائیان پس از ورود به ژنو را در توییتر منتشر کرد.

همسر سعید عابدینی در توئیتری خبر ورود هواپیمای حامل سعید عابدینی به سوئیس را اعلام کرده بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت مقامات ایالات متحده طی ۱۱ الی ۱۲ جلسه با مقامات ایرانی درباره مبادله زندانیان به توافق رسیده اند. او گفت گاهی اوقات طرف آمریکایی معتقد بود که همه چیز آماده است و تنها بر سر جزئیات اختلاف نظر هست.

آسوشیتدپرس به نقل از کری گفت توافق اتمی به مسئله تبادل زندانیان جان تازه ای بخشید.

مسئله آزادی زندانیان آمریکایی درست قبل از اعلام رسیدن به توافق اتمی میان ایران و ۵+۱ در چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵ ، از سوی وزیر خارجه آمریکا به همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف مطرح شد اما همه چیز در ماه نوامبر در مذاکرات صلح سوریه در وین شکل تازه ای گرفت وقتی که ایران نیز به مذاکرات دعوت شد. کری و ظریف در حاشیه این مذاکرات درباره زندانیان گفت و گو کردند. کری گفت: “ما دست دادیم و فکر کردم این کار دیگر تمام است.” اما مسئله در تهران پیش نرفت و به گفته کری “بار دیگر کار را شروع کردیم.”

جان کری مذاکرات را مشکل توصیف کرده است به ویژه درباره آن دسته از زندانیان ایرانی در آمریکا که مرتکب جرائم سنگینی چون قتل و قاچاق مواد مخدر شده اند.

وزیر خارجه آمریکا گفت مسئله تبادل زندانیان بسیار طولانی شد چرا که موافقت با آزادی افراد مورد درخواست ایران ممکن نبود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشرفت بیشتر در ماه دسامبر و در ملاقات ظریف و کری در نیویورک رخ داد. تا آن زمان تیم های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو سخت مشغول کار بر جرئیات تبادل بودند.

کری ابراز تمایل کرده بود که شخصا در سوئیس به شهروندان آمریکایی آزاد شده خوش آمد بگوید اما پس از آن که مذاکرات در وین به درازا کشید نمایندگانی را به سوئیس اعزام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس یکی از موانعی بر سر راه خروج شهروندان آمریکایی از ایران سوءتفاهم مقامات نظامی ایران درباره پیوستن همسر و مادر جیسون رضائیان به او در هواپیما بود و به گفته این خبرگزاری پس از گفت و گوی کری و ظریف مسئله حل و مجوز صادر شد.

Skärmklipp

جان کری گفته است برای آزادی دیگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تلاش می کند.

سیامک نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی مقیم آمریکا و از چهره های شناخته شده مدافع روابط تجاری میان دو طرف، از ماه اکتبر سال گذشته در ایران بازداشت شده و سرنوشت رابرت لوینسون مامور سابق اف.بی.آی در سال ۲۰۰۷ در جریان انجام ماموریتی برای سی.آی.ای در جزیره کیش ناپدید شد.

متیو ترویتیک، دانشجوی آمریکایی و پنجمین شهروند این کشور است که همزمان با چهار نفر دیگر ولی مستقل از قرار تبادل زندانیان آزاد شده است.

در مقابل، آمریکا هفت ایرانی زندانی در این کشور را عفو کرد. شش نفر از آنان شهروندان دوگانه ایران و آمریکا هستند و به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران متهم اند.

سه تن از آنان در جریان سپری کردن دوران محکومیت عفو شدند و سه نفر دیگر در انتظار محاکمه بودند. نفر آخر تقاضای دادگاه تجدیدنظر کرده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ به علاوه آمریکا قرار تعقیب اینترپل و بازداشت علیه ۱۴ ایرانی را لغو کرده است.