انبار توزیع و تجارت خرما در دوره‌ ساسانیان کشف شد

0
183

کلنگ باستان‌شناسان در فصل اول کاوش‌های تل‌قلعه سیف‌آباد کازرون درحالی با ۷ خمره بزرگ آذوقه برخورد کرد که طبق گفته آن‌ها این تعداد خمره و شناسایی حجم انبوهی از دانه‌های خرما از انبار توزیع و تجارت خرما در دوره ساسانیان حکایت دارد.

فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسان در محوطه تل قلعه سیف‌آباد کازرون یکی از مکان‌های مهم جمع‌آوری آذوقه، انبار، توزیع و تجارت خرما در دوره ساسانی شناسایی شد.

به‌گزارش CHN، شناسایی یکی از مکانهای مهم جمع‌آوری، انبار، توزیع و تجارت خرما در دوره ساسانی درحالی دومین دستاورد باستان‌شناسان در فصل اول کاوش تل قلعه سیف‌آباد کازرون محسوب می‌شود که روز گذشته خبری از کشف یک عدد تاس و مهره تخته نرد متعلق به دوره ساسانیان از همین محوطه منتشر شد.

«پارسا قاسمی»، یکی از باستان‌شناسان کاوش در تل قلعه سیف‌آباد کازرون با بیان این مطلب گفت: «در کاوش فصل اول محوطه تل قلعه سیف آباد کازرون بیش از 7 خمره بزرگ آذوقه کشف شد که در برگیرنده بقایای دانه‌های خرما با حجم زیاد بود.»

او تاکید کرد: «علاوه بر کشف خمره‌های بزرگ، دانه‌های خرما به طور فراوان در میان لایه‌های مختلف فرهنگی این محوطه شناسایی شد. این درحالی است که هم‌اکنون در منطقه کازرون گونه‌های مختلف خرما در روستاهای خشت و کنارتخته، جدول ترکی، جره، شاپور، دادین و بالاده به دست می‌آید.»

به‌گفته قاسمی، نتایج تکمیلی روی این دانه‌ها برای شناخت انواع گونه‌های خرمای کشف شده در این محوطه در حال انجام است. اما احتمالا گونه‌های خرمای یافت شده از این مکان محصولات خرمای تولیدی شاپورخوره یا کوره شاپور بوده که پس از انبار به مناطق دیگر شاهنشاهی ساسانی فرستاده می شده است.

کوره شاپور کوچکترین کوره فارس و مرکز آن بیشاپور بوده است. حدود کوره شاپور (شاپورخوره) در مسالک الممالک ابن­خرداد که در سال 300 هجری قمری نوشته شده شامل روستاهای؛ خشت و کمارج، کازرون، جره، دشت بارین، هندیجان، درخویدود و تنبوک، خوبذان، میدان ماهان، جنبد، رامیجان، شاهجان، موز، دادین، خمارجان علیا، خمارجان سفلی، و تیرمردان و غیره است.

محوطه تل قلعه سیف آباد به فاصله 15 کیلومتری جنوب غرب کازرون بر روی پشته‌های طبیعی موسوم به تل پهن و در مسیر انتقال لوله گاز در شمال روستای سیف آباد واقع شده است. براساس شواهدی که باستان‌شناسان به‌دست آورده‌اند، این مکان یکی از مراکز فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شاپور خوره  یا کوره شاپور بوده است.

محوطه تل قلعه سیف آباد در مهر و آبان ماه 1393 توسط رضا نوروزی، پارسا قاسمی و عزیزالله رضایی از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس کاوش شده است. هرچند که این محوطه ارزشمند پیشتر در نتیجه عملیات انتقال لوله گاز کازرون-شیراز تخریب و در سالهای اخیر در نتیجه حفاری های قاچاق و فعالیت های سودجویان آثار باستانی آسیب‌های زیادی به آن وارد شد.

قاسمی می‌گوید: «در میان گودال‌های قاچاق حفر شده در این محوطه کیسه‌های پلاستیکی سال 77 تاکنون دیده می‌شود و بیانگر آنست که بخش‌هایی از این مکان مهم که از دست سودجویان سالم مانده بود از سال 77 تا کنون توسط سودجویان آثار باستانی و تخریب شده است. این محوطه نخستین فصل کاوش نجات بخشی است که در راستای اهداف پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس برای جلوگیری از تخریب بیشتر این محوطه باستانی انجام شده است.»