امیرسالار داوودی، وکیل زندانی: «کاری نکردم که درخواست تجدیدنظر کنم؛ اعاده دادرسی می خواهم»

0
219

یک منبع آگاه از پرونده امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری که از تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد گفت که این وکیل دادگستری نسبت به حکم سنگین زندان و شلاق و محرومیت خود که از سوی دادگاه انقلاب صادر شده درخواست تجدیدنظر نکرده است.

این منبع گفت که امیرسالار داوودی «حکم صادر شده را به هیچ عنوان قبول ندارد و می گوید من کاری نکردم که لازم به تجدیدنظر خواهی باشد و درخواست تجدیدنظر بکنم. آن هم وقتی که قرار است در دادگاه تجدیدنظر هم این رای تایید شود و وقت من برای اعاده دادرسی گرفته می شود.»

امیرسالار داوودی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۳۰ سال زندان، ۱۱ ضربه شلاق، ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲ سال محرومیت از کلیه حقوق اجتماعی محکوم شده است. به گفته منبع آگاه، آقای داوودی خواستار اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور است و در مهلت قانونی ۲۰ روزه برای درخواست تجدیدنظر، چنین درخواستی نداده است.

امیرسالار داودی در تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ در محل کارش بازداشت شد و تاکنون بازداشت موقت او برای چندین بار تمدید شده است. آقای داوودی وکیل پرونده بسیاری از متهمان سیاسی و عقیدتی از جمله زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به حبس ابد بوده است. او سال‌ها تلاش کرد تا به خانم جلالیان مرخصی درمانی برای چشم‌هایش داده شود که بی‌نتیجه ماند. او علاوه بر وکالت متهمان سیاسی و عقیدتی و تحلیل و نوشته‌های انتقادی شخصی، مدیریت کانال تلگرامی «بدون روتوش» را به عهده داشت که مسائل صنفی وکلای دادگستری و نظراتش را در آن منعکس می‌‌کرد. کانالی که مبنای اتهامات سیاسی و امنیتی و حکم بسیار سنگینی برای او قرار گرفته است.

منبع آگاه از پرونده آقای داوودی به کمپین گفت: «تمام مطالبی که آقای داوودی چه در صفحه اینستاگرام چه در کانال تلگرام ایشان “بدون روتوش” بود مبنای حکم ایشان قرار گرفت. حتی اتهام سنگین ایشان تشکیل گروه به قصد براندازی بود با همان کانال بدون روتوش. یعنی یک کانالی که ۹۰ درصد بیشتر مطالب، صنفی بوده و به فراخور اتفاقاتی که در جامعه می افتاد می‌نوشتند شده تشکیل گروه به قصد براندازی. اتهاماتی غیرواقعی و گروهی که اصلا وجود خارجی ندارد. اتهام اجتماع و تبانی زدند و گفتند با همان ۲ هزار نفری که در کانال ایشان عضو بودند اجتماع و تبانی کرده است.»

اتهام دیگر امیرسالار داوودی «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با صدای امریکا»  است. منبع آگاه به کمپین گفت: «صدای آمریکا یک شبکه است دولت نیست اما گفتند که شبکه صدای آمریکا با دولت آمریکا کار می کند.»

این منبع گفت که براساس قانون آقای داوودی باید با تبدیل قرار به وثیقه شود و او باید تا زمان اعاده دادرسی و قطعی شدن حکم از زندان آزاد شود: «درباره زندانیان سیاسی هیچ مبنای درستی و براساس قانونی وجود ندارد .دلبخواه است. فقط ما امیدواریم که این اتفاق برای داوودی بیفتد با توجه به روند آزادی های اخیر آقای داوودی هم تا پایان اعاده دادرسی و قطعیت کامل حکم بیایند بیرون.»

همسر آقای داودی به نام طناز کلاهچیان که او نیز یک وکیل دادگستری است در دی ۹۷ در ارتباط با کانال تلگرامی “بدون روتوش” به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. مشگانی فراهانی، وکیل امیرسالار داوودی به کمپین در تاریخ ۱۴ دی ۹۷ گفته بود بازپرس پس از دو جلسه احضار خانم کلاهچیان متقاعد شده او هیچ نقشی در نوشته‌های کانال تلگرامی بدون روتوش نداشته و پرونده همسر داودی بسته شده است: «یک ماه پیش احضاریه‌ای از شعبه دوم بازپرسی برای همسر آقای داودی که ایشان نیز وکیل هستند و یک وکیل دیگر ارسال شد. روز ۱۱ دی ماه دومین جلسه بازپرسی بود و چند ساعتی مورد بازپرسی قرار گرفتند. الان موضوع منتفی شده چون بازپرس متقاعد شده که آنها هیچ نقشی در این کانال تلگرامی نداشته‌اند و فقط نام‌شان به صورت صوری در کانال ذکر شده بود.»

منبع آگاه به کمپین گفت که «کل دید حکومت نسبت به جامعه وکالت یک دید خاص است و وکالت را به عنوان یک نهاد مستقل دوست ندارند. وکلایی هم که از پرونده های سیاسی دفاع می کنند و آنها که رایگان دفاع می کنند زیر ضرب هستند. یک بعد قضیه وکالت این نوع پرونده‌ها است و بعد دیگر وکالت رایگان این پرونده‌ها است یا با مبالغ بسیار پایین مثل پول تمبر که دادگاه اذیت نکند یا توسط اداره مالیات دچار مشکل نشوند مبلغ بسیار کم می‌گیرند. این مساله را حاکمیت دوست ندارد. چرا که می‌خواهد این وکلا  در پرونده‌های سیاسی با مبالغ بالا دفاع کنند که متهم توان پرداخت نداشته باشد و نتواند وکیل بگیرد. درواقع می‌خواهند برای وکلا چارچوب بگذارند. از آقای داوودی تا بقیه وکلا بخصوص انها که دست به قلم هستند. آقای داوودی دست به قلم است. آقای نجفی حرف می‌زند و آقای کیخسروی هم همین طور. علاوه بر وکالت قلم هم دارند و حاکمیت نمی‌پسندد و می‌گوید اگر وکیل هستی فقط وکالت کن.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ از بهار تا پاییز ۹۷ هشت وکیل به نام‌های نسرین ستوده، آرش کیخسروی، قاسم شعله سعدی، محمد نجفی، پیام درفشان، فرخ فروزان، هدی عمید و امیرسالار داودی بازداشت شدند که طی ماه‌های گذشته پیام درفشان، فرخ فروزان، هدی عمید، آرش کیخسروی و محمد نجفی با قرار وثیقه آزاد شدند.