امضا قرارداد معاوضه نفتی جمهوری اسلامی و ونزوئلا به‌رغم تحریم‌های آمریکا

0
52

پنج منبع آگاه از موافقت ونزوئلا با قرارداد «معاوضه نفتی» با جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم بودن هر دو کشور توسط ایالات متحده خبر داده اند.

شنبه، 25 سپتامبر، بر اساس قرارداد امضا شده، ونزوئلا نفت خام فوق‌ سنگین خود را با نفت فوق سبک (میعانات گازی) معاوضه خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، ونزوئلا از طریق ترکیب میعانات گازی جمهوری اسلامی با نفت فوق‌ سنگین خود که شبیه قیر است، آن را مناسب بارگیری در تانکرهای نفتی خواهد کرد. در ازای آن کاراکاس نفت فوق سنگین خود را تحویل جمهوری اسلامی خواهد داد تا در بازارهای آسیایی به فروش برساند چرا که پالایشگاه‌های جمهوری اسلامی امکان پالایش نفت فوق سنگین را ندارند.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که اولین محموله‌های مرتبط با این قرارداد اوایل هفته جاری انجام شده است و حجم نفتی که ونزوئلا در نفتکش «فِلیسیتی»، تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی بارگیری کرده، 1.9 میلیون بشکه بوده است.

العربیه به نقل از رویترز نوشت؛ این گزارش از قول منابع آگاه نوشته است که قرارداد یاد شده می‌تواند به کاراکاس که به‌دنبال افزایش میزان صادرات نفت خود است، کمک کند تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا، به هدف خود برای بهبود تولیدات نفتی خود دست پیدا کند.

بنا بر این گزارش قرارداد مذکور می‌تواند در مرحله ابتدایی برای مدت شش ماه ادامه یابد، و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

رویترز به جزئیات بیشتری از این قرارداد دست نیافته و این خبر هنوز به‌طور رسمی از سوی جمهوری اسلامی و کاراکاس تایید یا رد نشده است.

در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به این قرارداد گفته است که اقدام جمهوری اسلامی و ونزوئلا می‌تواند «نقض تحریم‌های آمریکا» باشد.

خزانه‌داری به رویترز گفته است بر اساس تحریم‌ها، کسانی که دست به نقض تحریم‌های آمریکا می‌زنند، مشمول «تحریمهای ثانویه» می‌شوند.