امام جمعه بندرعباس: سنت عقیقه کردن جایگزین جشن‌های تولد شود

0
914

غلامعلی نعیم‌آبادی، امام جمعه بندرعباس خواستار جایگزین شدن سنت «عقیقه» به جای جشن تولد در ایران شد.

به گزارش استانبان از  «ایکنا» نعیم‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس گفته که «خانواده‌ها به جای گرفتن جشن تولدهای پر هزینه، سنت عقیقه کردن را احیا کنند.»

وی با بیان اینکه جشن تولد گرفتن حرام نیست، افزوده است: «اما اگر این جشن‌ها با سنت‌های اسلام توأم شود، بسیار زیبا و ارزشمند‌تر خواهد بود.»

لازم به ذکر است که یكی از آداب و سنن تأكید شده در اسلام عقیقه كردن برای تولد فرزند است. عقیقه كه به معنی قربانی كرن با آداب خاصی می‌باشد، مستحب است كه در روز هفتم پس از تولد فرزند، بر كسی كه قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد. اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است كه عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد. عقیقه در حقیقت هم شكر است و هم بیمه كردن فرزند از بلاها، همانطوری كه در روایت هست هر فرزندی در گرو عقیقه است. اگر حیوانی برای عقیقه یافت نشد، مستحب است صبر كنند تا بدست آمده و سپس عقیقه كنند.

 مشهور میان علما این است كه عقیقه گوسفند، شتر یا بز باشد. كه اگر شتر بود، پنج سال داشته باشد و اگر بز بود 1 سال و بیشتر و اگر گوسفند باشد، حداقل شش ماهه باشد. بهتر این است كه عقیقه كور، لاغر، لنگ و گوش بریده نباشد و همچنین مغز شاخش شكسته نباشد. دیگر این كه مكروه است كه استخوانها شكسته شود.

 

برخی علمای اسلام هم گفته‌اند بهتر این است که عقیقه کور، لاغر، لنگ و گوش بریده نباشد و همچنین مغز شاخش شکسته نباشد.