الیور استون رودرروی آژانس امنیت ملی آمریکا

0
189

الیور استون از دیدار خود با ادوارد اسنودن و نگرانی‌هایش از دخالت آژانس امنیت ملی آمریکا در ساخت فیلم «اسنودن» گفت.

ترس از دخالت آژانس امنیت ملی آمریکا باعث شد که اولیور استون برای فیلمبرداری فیلم جدید خود درباره ادوارد اسنودن جایی خارج از خاک ایالات متحده آمریکا را انتخاب کند.

استون 6 مارس در جشنواره فیلم سان ولی در آیداهو گفت : «ما برای فیلمبرداری به آلمان رفتیم، چون در آمریکا احساس راحتی نمی‌کردیم. ما در آمریکا احساس خطر می‌کردیم. ما نمی‌دانستیم که آژانس امنیت ملی چه کار خواهد کرد، بنابراین کارمان به مونیخ کشیده شد که البته تجربه خیلی خوبی بود.»

در این میان کمپانی‌هایی مانند ب‌ام‌و که رابطه‌ تجاری با آمریکا داشتند نیز می‌ترسیدند که نامی از آن‌ها در این پروژه برده شود، و از این روی حاضر به حمایت از آن نبودند.

کارگردان برنده سه جایزه اسکار در خانه‌ای که روزگاری به ارنست همینگوی تعلق داشت، اکران خصوصی «اسنودن» را برگزار کرد. البته دعوت‌شدگان به این اکران خصوصی باید پیش از تماشای فیلم توافقنامه‌ای مبنی بر عدم افشای چیزی فیلم امضا می‌کردند. هر چند که تعدادی از آن‌ها پس از تماشای فیلم توجهی به قرارداد نکردند و از این فیلم به عنوان اثری درخشان یاد کردند.

کارگردان «متولد چهارم جولای» و «وال استریت : پول هرگز نمی‌خوابد» در آغاز برای ساخت «اسنودن» اندکی تردید داشت. او که پیش از این نیز روی موضوعات جنجالی همانند این کار کرده، پس از صرف چند سال روی زندگی مارتین لوترکینگ جونیور تمایلی زیادی برای ورود دوباره به این چنین موضوعی را نداشت.

استون که برای ساخت این فیلم چند بار در مسکو با ادوارد اسنودن ملاقات کرده است، درباره او گفت : «او فردی باهوش و سخنور ماهری است.»

کارگردان «جوخه» اضافه کرد : «اسنودن برعقاید خود استوار مانده است. او اعتقاد دارد که باید اینترنت را به صورت کامل اصلاح کرد و خود را وقف این کار کرده است. او به دلیل اختلاف ساعت میان آمریکا و روسیه کل شب را بیدار می‌ماند تا همواره تماس خود را با دنیای بیرون حفظ کند.»

این کارگردان که مدتی را صرف تحقیق کرده تا اتفاقاتی که برای اسنون افتاده است را درک کند، گفت : «این یک داستان شگفت‌انگیز است. او مرد جوان 30 ساله‌ای است که کاری بسیار اثرگذار و قدرتمند انجام داده است. کدام انسانی در 30 سالگی حاضر است زندگی خود را به شیوه فدا کند؟ ما بارها در مسکو دیدار کردیم و تحقیقات زیادی انجام دادیم. به نظر من نام او در تاریخ ثبت می‌شود.»

علیرغم حضور الیور استون به عنوان کارگردان و بازی جوزف گوردون لویت در نقش ادوارد اسنودن هیچ استودیوی هالیوودی حاضر به حمایت از این فیلم نشده است.

البته خوشبختانه الیور استون موفق به یافتن سرمایه‌گذارانی در آلمان و فرانسه شد که حاضر به پشتیبانی مالی از این پروژه بودند. این کارگردان با اشاره به اینکه درست هشت روز پیش از آغاز کار قرارداد را امضا کرده است، گفت : «خیلی عجیب است اگر فیلمی درباره مردی آمریکایی بسازی، اما قادر نباشی در آمریکا برای کار خود سرمایه‌گذار پیدا کنی. اگر به مفهوم نهفته در این عمل بیاندیشید درمی‌یابید که تا چه اندازه ضدآمریکایی است. آن‌ها می‌گویند که ما آزادی بیان داریم، اما اندیشه حمایت مالی می‌شود، و اندیشه کنترل می‌شود، و رسانه کنترل می‌شود. در آمریکا می‌توان درباره رهبران فعال حقوق اجتماعی که مرده‌اند فیلم ساخت، اما ساختن فیلم درباره نمونه زنده آن‌ها کار بسیار دشواری است.»

به گزارش خبرآنلاین به نفل از هالیوودریپورتر، «اسنودن» از 16 سپتامبر در آمریکا اکران می‌شود.

www.joblo.com