الیوت اِنگل: مردم ایران باید بتوانند مانند آمریکا از دموکراسی برخوردار شوند

0
212

الیوت اِنگِل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در حاشیه مراسمی که برای یادبود قربانیان کشتار سال ۱۳۶۷ در واشنگتن برگزار شد، گفت که حضور او برای حقوق مردم ایران و برخورداری آنها از دموکراسی مشابه دموکراسی موجود در ایالات متحده است.

چند تن از اعضای کنگره ایالات متحده از جمله الیوت اِنگِل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به همراه استیو کوهن، عضو گروه مشترک مجلس نمایندگان آمریکا برای حقوق بشر و دموکراسی در ایران،‌ در جمع شرکت کنندگان در یک مراسم یادبود و نمایشگاه عکس یک روزه که پنجشنبه ۲۱ شهریور ماه در نزدیکی محل ساختمان کنگره ایالات متحده برگزار شده بود، سخنانی را ایراد کردند.

این مراسم یادبود به قربانیان مجموعه اعدام‌‌های زندانیان سیاسی ایران که در سال ۱۳۶۷/ ۱۹۸۸ توسط دولت جمهوری اسلامی در سراسر ایران روی داد، اختصاص داشت.

الیوت اِنگِل، نماینده دموکرات از ایالت نیویورک و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفت: «ما همه آمریکایی هستیم. ما همه به حقوق اولیه اعتقاد داریم. شاید تفاوت‌هایی در سیاست‌‌گذاری داشته باشیم، ولی همه به آزادی‌های اساسی معتقدیم. این‌ها همان آزادی‌هایی هستند که من برای مردم ایران می‌خواهم. و امروز این‌جا هستم که همین را بگویم. بگویم که من درباره یک رهبر خاص حرف نمی‌زنم و برای یک حزب سیاسی خاص تلاش نمی‌کنم. تلاش من برای این است که مردم ایران هم بتوانند از همان نوع دموکراسی که ما این‌جا در ایالات متحده داریم، برخوردار شوند.»

استیو کوهن، نماینده دموکرات از ایالت تنسی هم به صدای آمریکا در مورد مراسمی که در آن حضور پیدا کرده گفت: «این یادبود کشتار سال ۱۳۶۷ است که کشته شدن حدود ۳۰ هزار ایرانی از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی را در پی داشت. چنین فعالیت‌هایی جنایت علیه بشریت است. باید فاش شود، باید محکوم شود، و من به درخواست از سازمان ملل برای انجام همین کار، ادامه می‌دهم.»

سال گذشته ۱۰ عضو کنگره لایحه‌ای را معرفی کردند که از کاخ سفید می‌‌خواست دولت جمهوری اسلامی را جهت ارائه اطلاعات به خانواده‌‌های قربانیان کشتار ۱۹۸۸ تحت فشار قرار دهد، و از سازمان ملل نیز می‌‌خواست تا یک کمیسیون تفحص را برای تحقیق درباره این قتل عام تشکیل دهد. در آن زمان این لایحه در صحن مجلس نمایندگان مطرح نشد.

یک نماينده برگزارکنندگان این مراسم می‌گوید اعضایى كه درباره اين اعدام ها تصميم گرفتند هنوز هم در ایران در قدرت هستند. رامش سپهر راد، عضو هیئت مشورتی جوامع ایرانیان آمریکا، گفت: «تمام کسانی که در کمیته مرگ به طور مستقیم دست داشتند، از رئیسی، آوایی و پورمحمدی، هنوز در سطوح بالای رژیم کار می‌کنند. خود ظریف، خامنه‌ای و روحانی در پنهان کردن این قتل عام دست دارند. همانطور که عفو بین الملل گفته است، این جنایت عليه بشریت است.»

در ماه مه سال ۲۰۱۸ مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه شماره ۴۷۴۴ با عنوان «قانون پاسخگو قرار دادن جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر و گروگان‌گیری» را با مجموع ۴۲۰ «رای موافق» در برابر ۲ «رای مخالف» تصویب کرد. در متن این قانون آمده است: «کنگره بر این باور است که ایالات متحده باید موارد نقض حقوق بشر که [رژیم] جمهوری اسلامی علیه مخالفان خود مرتکب شده است، از جمله قتل عام سال ۱۹۸۸، را محکوم کند.»

رامش سپهر راد در مورد این لایحه و اقدامات مرتبط با آن گفت: «این لایحه در سال ۲۰۱۸ کنگره آمریکا مطرح شد و با همراهی اکثریت و همراهی هر دو حزب تصویب شد. ما فشار را از راه نمایندگان خودمان و از راه کنگره بر سر این موضوع خواهیم گذاشت و کمپین خودمان را همگام و همبستگی با جنبش دادخواهی در ایران،‌ ادامه می‌دهیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ این لایحه با حمایت ۴۶ تن از اعضای کنگره، از جمله الیوت اِنگِل، برد شرمن، اد رویس، و سایرین (هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها) تهیه شده بود.