العبادی از جمهوری اسلامی خواست به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد

0
181

حیدر العبادی نخست وزیر عراق پنجشنبه ۱۶ آوریل از کمک‌های تهران به کشورش برای جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش استقبال کرد اما در عین حال گفت که جمهوری اسلامی باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، العبادی که در حضور کارشناسان سیاسی آمریکایی در انستیتویی در واشینگتن سخن می‌گفت اظهار داشت: «هر تصمیم و اقدامی باید از مسیر دولت عراق عبور کند.»

العبادی در سومین روز از سفرش به ایالات متحده آمریکا گفت: «ما از حمایت دولت جمهوری اسلامی از کشورمان استقبال می‌کنیم.» او در عین حال افزود: «حاکمیت ملی عراق بسیار مهم است.»

نیروهای جمهوری اسلامی در عراق حضور دارند. جمهوری اسلامی و دولت عراق می‌گویند حضور این نیروها برای ارائه مشاوره نظامی به نیروهای عراقی در جنگ با گروه داعش است. اما برخی گزارش‌ها از مشارکت برخی نیروهای جمهوری اسلامی در جنگ حکایت می‌کند. بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به عنوان گروه‌های «تحت فرمان جمهوری اسلامی» شناخته می‌شود.

العبادی سه شنبه با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد و گفت قصد دارد برای نیروهای عراقی در خواست تسلیحات کند.

العبادی می‌گوید به واشینگتن آمده و به همراه خود فهرستی از اسلحه مورد نیاز را آورده است. او افزود تضمین‌هایی برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ در زمان مشخص شده دریافت کرده است.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که دو لشکر ارتش عراق تمرین‌هایی به منظور آمادگی برای باز پس گیری استان الانبار از گروه داعش آغاز خواهند کرد و آن‌ها بدین منظور نیاز به اسلحه سنگین دارند.