اقدام نمادین مجلس نمایندگان آمریکا در رد توافق با ایران

0
147

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی نمادین توافق هسته‌ای با ایران را رد کرد. مجلس نمایندگان بعد از دو روز بحث و گفتگو درباره توافق هسته‌ای با ایران را با ۲۶۹ رای مخالف در برابر ۱۶۲ رای موافق رد کرد. در میان نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای ۲۵ نفر نیز از حزب دموکرات که حزب باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ است حضور داشتند.

رای منفی مجلس نمایندگان آمریکا در اجرای توافق تاثیری نخواهد داشت چرا که پیش از این سنای آمریکا در مخالفت با توافق ایران شکست خورد. مجلس سنای آمریکا عصر پنج‌شنبه (۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور) پس از ساعت‌ها بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران درباره رد درخواست کفایت مذاکرات درباره توافق با ایران در سنای آمریکا رای‌گیری کرد که این موضوع نتوانست رای لازم را کسب کند.

در صورتی که درخواست کفایت مذاکرات رای لازم را به دست می‌آورد٬ توافق اتمی با ایران به رای گذاشته می‌شد. در پی شکست سنا در برگزاری رای‌گیری درباره توافق هسته‌ای٬ اکنون رای منفی مجلس نمایندگان نیز از تاثیری عملی به دور است.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین روز جمعه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن رئیس‌جمهور این کشور از لغو و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران منع می‌شود. این طرح با ۲۴۷ رای مثبت در برابر ۱۸۶ رای منفی تصویب شد. با این‌همه لازمه اجرایی شدن این طرح نیز تصویب آن در سنای آمریکاست. در این صورت نیز احتمال اجرایی شدن آن اندک است چرا که تا وقتی تعداد موافقان به دو سوم آرا نرسد رئیس‌جمهور از امکان وتوی آن بهره‌مند خواند بود. اوباما بارها اعلام کرده است که هر طرحی را که راه توافق اتمی با ایران را سد کند اوباما: طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را وتو خواهم کردخواهد کرد.

اگرچه مخالفت با توافق اتمی با ایران نتوانست رای لازم را کسب کند اما با این‌همه تضاد و درگیری بر سر توافق اتمی با ایران همچنان ادامه دارد. جان بونر٬ سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان٬ روز گذشته گفت همه گزینه‌ها از جمله شکایت از رئیس‌جمهور روی میز است.

به گزارش دویچه وله؛ اوباما پس از رای منفی به کفایت مذاکرات در سنا٬ در بیانیه‌ای آن را “پیروزی‌ای برای دیپلماسی٬ امنیت ملی آمریکا٬ و امنیت و آسایش جهان” دانسته بود. او در بیانیه خود آورده بود که از این‌که بسیاری از سناتورها توافق با ایران را “شایسته” دانسته‌اند “دلگرم” شده است.

پاسخ ایران به بیانیه اوباما

مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران٬ بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا را “متضمن تناقض گویی آشکار” دانست
بیانیه صادر شده از سوی باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ که پس از شکست جمهوری‌خواهان سنا در رد توافق هسته‌ای صادر شد از سوی ایران اما مورد استقبال قرار نگرفت.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران٬ مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران٬ روز جمعه بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا را “متضمن تناقض گویی آشکار” دانست.

او گفت: «رییس جمهور آمریکا تلاش می‌کند از این واقعیت طفره برود که ناکامی دولتش در سیاست تحریم و تهدید علیه ایران بود که آمریکا را وادار به مذاکره کرد و رییس جمهور این کشور در تلاشی ناموفق می‌کوشد نتایج مذاکرات هسته‌ای را مصادره به مطلوب کند اما واقعیت این است که آمریکا در پایان مذاکرات ناگزیر به عدول از مواضع زیاده خواهانه خود شد.»

او با محور ثبات خواندن ایران در منطقه گفت: «در حالی که رهبران کشورهای ۱+۵ پس از مذاکرات تلاش می‌کنند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران بازسازی و اعتماد مردم ایران را به خود جلب کنند فقط دولت آمریکا است که در محاصره لابی‌های صهیونیستی گرفتار شده و به جای پذیرش واقعیات و بی‌اعتنایی به مواضع دیگران، گاه و بی‌گاه به فرافکنی و توجیهات نامربوط رو می‌آورد.»

افخم در نهایت گفت که بی‌تردید جهان زمانی امن‌تر خواهد شد که دولت آمریکا از “رفتارهای زورمدارانه‌اش” دست بردارد.

توافق جامع هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که پس از ۱۲ سال مناقشه هسته‌ای و بیش از ۲۲ ماه مذاکره سرانجام در ماه ژوئیه امسال (تیر ماه) حاصل شد با مخالفت‌هایی در ایران٬ آمریکا و خصوصا اسرائیل روبرو است.