افعی دم‌عنکبوتی به فهرست کنوانسیون تجارت گونه‌های نادر افزوده شد

0
372

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گونه‌ منحصر به فرد افعی دم‌عنکبوتی به ضمیمه شماره دو کنوانسیون تجارت گونه‌های نادر افزوده شد و از این پس ورود و خروج این گونه از کشور تنها با مجوز رسمی مراجع بین‌المللی امکان‌پذیر است.

حمید ظهرابی با اعلام این خبر گفت: نشست متعاهدین کنوانسیون سایتس روز گذشته (۴ شهریور) در سوییس برگزار شد و طی آن پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزودن افعی دم‌عنکبوتی به ضمیمه شماره ۲ سایتیس با رأی عمومی پذیرفته شد.

وی ادامه داد: بر اساس مفاد کنوانسیون سایتس، جابه‌جایی گونه‌های ضمیمه شماره ۲ بین کشورهای مختلف تنها با مجوز سایتس امکان‌پذیر است و تمامی ۱۸۳ کشور متعاهد این کنوانسیون موظف هستند در مبادی ورودی و خروجی خود با جابه‌جایی غیرقانونی و بدون مجوز آن برخورد قانونی انجام دهند.

افعی دم‌عنکبوتی با نام علمی  Pseudocerastes urarachnoides گونه‌ای از افعی‌های شاخدار است. این گونه‌ اندمیک طبیعت ایران، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی حمید بستانچی، حاجی قلی کمی و استیون اندرسون به عنوان گونه‌ای جدید از مارهای ایران توصیف شده است.

افعی دم عنکبوتی که تنها در غرب ایران و کوهستان‌های زاگرس ایران زندگی می‌کند، تکاملی منحصر به‌فرد را از سر گذرانده است و رفتار جالبی برای شکار طعمه خود دارد.

انتهای دمِ این افعی، شبیه به یک گوی با زایده‌های رشته‌ای شکل است که آن را شبیه به عنکبوت کرده است. این افعی برای شکار طعمه‌های خود با استفاده از رنگ فلس‌های روی بدنش در میان سنگ‌ها استتار و دم خود را به گونه‌ای حرکت می‌دهد که شبیه به حرکت یک عنکبوت روی سنگ‌هاست. پرندگان نیز به خیال شکار یک عنکبوت بزرگ جثه به مار نزدیک می‌شوند و افعی دم عنکبوتی با گزیدن پرنده آن را شکار می‌کند.

شکل ظاهری و رفتار منحصر به فرد این مار باعث شده که باغ‌ وحش‌ها و مجموعه‌داران زیادی از سراسر جهان خواهان نگه‌داری این گونه باشند. به همین دلیل درخواست‌های زیادی برای جمع‌آوری و جابه‌جایی این گونه وجود دارد که این‌ موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای تجارت غیرقانونی گونه باشد. اضافه شدن به فهرست سایتس عامل بازدارنده مهمی در تجارت غیرقانونی این‌گونه به کشورهای دیگر است.

به گزارش ایسنا به نثل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد نامعلومی از این گونه به کشور آلمان منتقل شده و در شرایط اسارت نیز زادآوری داشته است و این گونه‌ منحصر به فرد در بعضی بازارهای غیر رسمی به فروش می‌رسد.