افشای ویزای جمهوری اسلامی به رهبران سرشناس طالبان

0
103

افشای عکس مربوط به ویزای رژیم جمهوری اسلامی بر روی پاسپورت «محمد ولی» از رهبران شناخته‌شده و سرشناس طالبان نشان می‌دهد، رژیم جمهوری اسلامی به رهبران طالبان نه‌تنها پایگاه‌هایی برای آموزش بلکه ویزا هم داده است.

این مدرک محکم برای رد صحبت‌های ظریف درباره بی‌اطلاعی از حضور رهبران طالبان در مشهد و زاهدان است.

پیشتر از این محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه رژیم جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز افغانستان در پاسخ به این سوال مجری که رهبران طالبان در شهرهای مشهد و زاهدان رفت و آمد می‌کنند، گفت: «ماهم این راشنیده ایم اما خبر نداریم».

ابراز بی خبری ظریف از حضور رهبران طالبان در ایران نشان می‌دهد که این ادعا، دروغی بیش نیست و رژیم جمهوری اسلامی نه تنها طالبان را حمایت می‌کند بلکه تردد و حضور آنها را در منطقه تسهیل می‌کند.

ظریف در ادامه این مصاحبه نیز درباره طالبان گفت: «طالبان هنوز در فهرست سازمان‌های تروریستی رژیم جمهوری اسلامی قرار دارد.» این مطلب در حالی است که بسیاری از رهبران طالبان در ایران بسر می‌برند و دیدار با رهبران طالبان در تهران انجام می‌شود.

ظریف در مصاحبه با طلوع نیوز افغانستان در مورد رابطه‌ با طالبان، تجهیز مقامات طالبان و تامین جنگ‌افزارهای آنها، آموزش و درمان طالبان ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «ما هیچ‌یک از این سه کار را انجام نمی‌دهیم. جنگ‌افزار نمی‌دهیم، زخمی‌های طالبان را درمان نمی‌کنیم اما با طالبان گفت‌وگوی جدی داریم. من شخصاً با ملا برادر در تهران ملاقات کردم.»

العربیه نوشت؛ تناقضاتی که در اخبار ضد و نقیض موضع رژیم جمهوری اسلامی در قبال طالبان بیان می‌شود، نشان می‌دهد که ایران در خفا طالبان را «حمایت» می‌کند ولی در جامعه بین الملل طالبان را «تروریست» می‌خواند.