افشای فساد و ثروت اندوزی رهبران جهان

0
291

تحقیقات مشترک به عمل آمده از سوی کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیق (ICIJ) و ۱۵۰ رسانه بین المللی، با تکیه بر افشای ۱۲ میلیون سند محرمانه، پرده از ثروت اندوزی غیرقانونی سران بیش از ۹۰ کشور جهان برداشت که می توان آن را بزرگترین رسوایی مالی و سیاسی قرن نامید.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند، پنج سال پس از افشاگری «اسناد پاناما» درمورد فساد مالی و تقلب های گسترده مالیاتی، «اسناد پاندورا» (Pandora Papers)، دست به افشاگری بی سابقه ای پیرامون ثروت و معاملات پنهان سران کشورهای مختلف دنیا و بهشت های مالیاتی آنان زد. در این افشاگری بزرگ مالی، اسامی ۳۰۰ چهره سیاسی، ۳۵ رئیس دولت  و ۱۳۰ میلیاردر جهان به چشم می خورد.

اسناد پاندورا شامل ۱۲ میلیون سند است که بررسی اطلاعات و تحقیقات مربوط به آن از سوی “کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی” (آی‌سی‌آس‌جی) انجام شده و مشارکت رسانه های مختلف جهان انجام شده است.

در این لیست افراد مشهور زیادی حضور دارند شکیرا خواننده کلمبیایی، خولیو ایگلسیاس خواننده اسپانیایی و کلودیا شیفر، مدل آلمانی وجود دارند و در مجموع ۳۳۶ سیاستمدار سابق یا فعلی نیز از طریق اموال دولتی به ثروت های پنهانی رسیده و به سواستفاده مالی متهم هستند.

بیشترین فساد مالی در مقامات اوکراین و روسیه، امارات متحده، آمریکای لاتین و آفریقا و بریتانیا بوده است.

طبق این اسناد چندین رهبر جهان از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند. در این تحقیق ۲۹ هزار شرکت فراسرزمینی بررسی شده‌اند.  طبق این اسناد عبدالله دوم پادشاه اردن دست کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است. او از طریق این نهادها ۱۴ ملک لوکس در ایالات متحده و بریتانیا به قیمت بیش از ۱۰۶ میلیون دلار خریداری کرده است.

آندری بابیش، نخست وزیر چک ۲۲ میلیون دلار در شرکت‌های پوششی قرار داد تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی چند روز پیش افشا شد که نخست وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد. وی با دارایی خالص ۳.۶۶ میلیارد دلاری دومین ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است.

این اسناد افشاگری‌هایی را درباره الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش نیز منتشر کرده است. تحقیقات نشان داد که علی‌اف و همکاران نزدیکش مخفیانه در معاملات املاک در انگلیس به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته‌اند.

اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه دارای شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی بودند. آن‌ها با ۱۱ بنگاه اقتصادی مرتبط بوده‌اند که دارایی یکی از آن‌ها ۳۰ میلیون دلار بوده است.

اعضای نزدیک خانواده عمران خان، نخست وزیر پاکستان از جمله وزرای کابینه و خانواده‌های آن‌ها به‌طور مخفیانه صاحب شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار پول دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین سهام خود را به یک شرکت مخفی فراسرزمینی دست پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ منتقل کرد.

همچنین به گزارش یورونیوز،  تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس و همسرش برای خریدن دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند تمبر مالیاتی معافیت شدند. آن ها شرکتی را خریدند که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده بود و مالک این دفتر بود.

این اسناد همچنین ارتباط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با برخی دارایی‌های پنهان در موناکو را نشان می‌دهد.

اسناد لو رفته نشان می‌دهند پادشاه اردن از سال ۱۹۹۹ که به قدرت رسیده با استفاده از شبکه‌ شرکت‌های ثبتی در جزایر ویرجین بریتانیا و دیگر پناهگاه‌های مالیاتی، مخفیانه ۷۰ میلیون پوند (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار) ملک به نام خود کرده است، با خریدن پانزده عمارت در آمریکا و انگلیس از جمله سه عمارت کنار هم مشرف به اقیانوس در مالیبوی کالیفرنیا به ارزش ۵۰ میلیون پوند و عمارت‌هایی در لندن و اسکوت در انگلیس.  

همزمان با افزودن بر فهرست املاک شخصی، پادشاه اردن حکومتی خودکامه را اداره می‌کند که در سال‌های اخیر با اعتراض‌های مردم به ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات‌ها روبرو بوده است.