افشای حساب‌های بانكی خامنه‌ای در موسسه «قرض‌الحسن» حزب‌الله لبنان

0
266

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به اسنادی دست یافته که اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی دفتر سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای جمهوری اسلامی مختلف در لبنان را فاش می‌کند.

این اطلاعات پس از آن فاش شد که یک گروه از هکرها با نام «اسپایدر زی» موسسه «قرض‌الحسن» وابسته به حزب‌الله لبنان را هک کرده و به اطلاعات بیش از 400 هزار مشتری آن دست پیدا کردند.

در میان مشتریان این موسسه، دفتر رهبر جمهوری اسلامی تحت عنوان حساب «ولی‌فقیه» و حسابی متعلق به سفارت نیز دیده می‌شود که احتمال می‌رود سفارت جمهوری اسلامی در بیروت باشد.

به گزارش « بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» حسابی دیگر متعلق به شبه‌نظامیان حوثی نیز در میان حساب‌ها وجود دارد که تحت عنوان “کمک به کودکان یمنی» ثبت شده است. در سال 2019 حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته بود که حزبش بیش از 2 میلیون دلار برای «برادران یمنی» ارسال کرد.

شعبه لبنان «بنیاد شهید» جمهوری اسلامی هم که از سال 2007 از سوی ایالات متحده در لیست تحریم‌ها قرار گرفت، حساب‌هایی در این موسسه دارد.

این موسسه در اوایل دهه 60 شمسی تاسیس شد و با بالا گرفتن تحریم‌ها حجم مبادلات آن نیز بیشتر شد و از 76.5 میلیون دلار در سال 2007 به 476 میلیون دلار در سال 2018 و 480 میلیون دلار در سال 2019 رسید. این موسسه از زمان آغاز به کارش تا به امروز مجمعا 3.5 میلیارد دلار مبادلات مالی داشته است.

«کمیته امداد امام خمینی»، شرکت‎های هواپیمایی ماهان، ایران‌ایر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شبکه‌های العالم و جام‌جم هم حساب‌هایی در این موسسه دارند.

موسسه «قرض‌الحسن» با شعبه بانک صادرات جمهوری اسلامی در لبنان هم همکاری دارد و کانال‌های مبادلاتی با لیره لبنان و دلار آمریکا در اختیار این بانک قرار می‌دهد.

العربیه نوشت؛این بانک بین سال‌های 2001 تا 2006 بیش از 50 میلیون دلار از پول‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را جابجا کرده و به گزارش « بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» حزب‌الله لبنان در این دوره از امکانات این بانک برای ارسال پول به «تروریست‌ها» استفاده کرد.