افشای جزئیات جدید از کودتای ترکیه

0
185

«در شب کودتا ۲ جنگنده اف-۱۶ موشک‌هایشان را روی هواپیمای اردوغان و جنگنده‌های محافظش قفل کرده بودند. اینکه چرا شلیک نکردند هنوز یک راز است».

بسياري از جزئيات كودتاي نافرجام تركيه همچنان مانند يك معماي پيچيده باقي مانده است اما اين جمله را يكي از مقام‌هاي سابق ارتش در گفت‌وگو با رويترز، درباره وقايع شب بحراني اين كشور گفته است. خبرگزاري آناتولي روز گذشته فيلمي از دوربين‌هاي مداربسته هتلي در مارماريس كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در شب كودتا در آن اقامت داشت منتشر كرد كه حمله گروهي از كماندوهاي ارتش را نشان مي‌دهد.

رويترز به نقل از منابع نظامي خود در تركيه گزارش داده كه در آن شب 25نفر از كماندوها به وسيله هلي‌كوپترهاي نظامي به اين هتل رسيده‌اند و تيراندازي شديدي در محوطه رخ داده است. گفته مي‌شود اردوغان تنها چند دقيقه قبل از رسيدن كماندوها توانسته از مهلكه بگريزد.

براساس گزارش‌‌هاي منتشر شده جت شخصي رجب طيب اردوغان با همراهي دو جنگنده از فرودگاه نزديك مارماريس پرواز كرد اما در ميان راه دو جنگنده اف-16كه در دست كودتاگران بودند موشك‌هايشان را روي اين هواپيما و جنگنده‌هاي محافظش قفل كردند. اينكه چرا به اين هواپيما شليك نشد و اردوغان سالم به فرودگاه استانبول رسيد به گفته منبع ناشناس رويترز هنوز يك راز است.

مشخصات به‌دست آمده از سايت رصد پروازهاي هوايي نشان مي‌دهد كه يك هواپيماي Gulfstream IV(مدل جت تجاري مورد استفاده اردوغان) در ساعت 2:40بامداد شنبه(به وقت تهران) از فرودگاه دالامان كه يك ساعت و ربع تا هتل اردوغان فاصله داشته به پرواز درآمده است.

به‌صورت معمول طي 75دقيقه بايد هواپيما به فرودگاه استانبول برسد اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد جت شخصي اردوغان حداقل يك ساعت در آسمان جنوب استانبول در حال چرخش بوده است.

شبكه تلويزيوني ان‌بي‌سي شب گذشته به نقل از يك منبع مطلع در ارتش آمريكا گزارش داد كه اردوغان در اين شرايط از دولت آلمان درخواست فرود جت شخصي خود در اين كشور و پناهندگي كرده بود اما برلين اين درخواست را رد كرده است.

براساس گزارش ان‌بي‌سي، اردوغان قصد داشته در قدم بعدي اين درخواست را از انگليس مطرح كند اما سرانجام شرايط در استانبول به‌نحوي پيش رفته كه هواپيماي او قادر به فرود در فرودگاه آتاتورك شده است.براساس گزارش‌هاي جديد، مركز فرماندهي كودتا در پايگاه هوايي آكينچي در 50كيلومتري شمال غرب آنكارا بوده است. جنگنده‌هايي از پايگاه هوايي اسكيشهير (پايگاه ديگري در نزديكي آنكارا) براي بمباران آكينچي و حمله به مركز كودتا پرواز مي‌كنند اما جنگنده‌هاي در دست كودتاگران مي‌توانند با استفاده از هواپيماي سوخت‌رساني كه از پايگاه اينجرليك(پايگاه مورد استفاده نيروهاي آمريكايي) بلند شده بود در آسمان سوخت‌گيري كرده و همچنان به پرواز ادامه دهند. هنوز حداقل ۴۲ بالگرد ارتش تركيه مفقود است.

به گزارش همشهری؛ برخي منابع مي‌گويند طي هفته‌هاي اخير اردوغان به‌شدت از احتمال كودتا وحشت‌زده بوده است. برخي منابع آگاه اعلام كرده‌اند همين مسئله باعث شده تا او متوجه نقشه كودتا شود. حتي يوهانس هان، كميسيونر اتحاديه اروپا روز گذشته اعلام كرد كه مقام‌هاي دولت تركيه پيش از كودتا فهرستي براي بازداشت نظامي‌ها و قضات آماده كرده بودند و دستگيري‌هاي سريع حداقل هزاران نفر اين مسئله را نشان مي‌دهد.