افزایش یافتن رفتارهای تروریستی جمهوری اسلامی در دوره دولت بایدن

0
7

«گزارش تروریسم جهانی 2021» وزارت امور خارجه ایالات متحده نشان می‌دهد که «رفتارهای تروریستی» جمهوری اسلامی در اولین سال رئیس‌جمهور شدن جو بایدن در آمریکا افزایش چشمگیری داشت.

بر اساس این گزارش، با دستیابی به «منابع نقدی بیشتر»، جمهوری اسلامی از «توطئه‌های تروریستی» در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی حمایت کرد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سال 2021 از هشت گروه تروریستی تحت تعقیب ایالات متحده حمایت کرد، از طریق شبه‌نظامیان نیابتی خود به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و خلیج فارس حمله و توطئه‌های تروریستی در پنج قاره را تامین مالی کرد.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن، در سال 2021 که دولت بایدن نیروهای آمریکایی را از افغانستان بیرون کشید، جمهوری اسلامی به طالبان «تسلیحات و پشتیبانی» ارائه کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق «بیش از 100 حمله با بمب‌های دست‌ساز» علیه ائتلاف آمریکایی انجام دادند. این نیروهای شبه‌نظامی در سال 2021 همچنین «حداقل 40 حمله غیرمستقیم» علیه منافع ایالات متحده در عراق انجام دادند.

این حملات شامل هجوم فوریه 2021 می‌شود که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق شد. تنها دو روز پس از آن حادثه، دولت بایدن طرحی برای لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی و برداشتن محدودیت‌های سفر برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در نیویورک را به اجرا گذاشت.

بر اساس گزارش تروریسم وزارت خارجه آمریکا، در طول سال 2021، سپاه پاسداران در عراق و سوریه، جایی که جمهوری اسلامی در حال تقویت دیکتاتوری بشار اسد است، «دخالت فعال» داشت.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی همچنان به حمایت از چندین گروه تروریستی که تحت تعقیب ایالات متحده هستند ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی به این گروه‌ها کمک مالی می‌کند، آنها را آموزش می‌دهد، و تجهیزات و تسلیحات در اختیار آنها می‌گذارد.