افزایش قربانیان کرونا در ایتالیا و اقدامات شدیدتر برای مهار آن

0
256

ایتالیا با ۸۰۰ قربانی تنها در یک روز، در دورانی سخت گرفتار شده است. دولت برای مهار کرونا قرنطینه را باز هم سخت‌تر کرده است. تمام فعالیت‌های تولیدی “غیرحیاتی” متوقف می‌شود. نظام پزشکی ایتالیا به آخرین ظرفیت خود رسیده است.

ایتالیا شنبه (۲۱ مارس) با ثبت ۸۰۰ قربانی تنها در یک روز رکوردی تازه باقی گذاشت. با این حساب تاکنون حدود ۵۰۰۰ نفر بر اثر ابتلا به اپیدمی کرونا درگذشته‌اند.

در سراسر ایتالیا قرنطینه عمومی حاکم است، اما باز ویروس کرونا یکه‌تازی می‌کند و مردم نومیدانه چشم به راه چاره‌جویی هستند. در استان لمباردی و شهرهای شمال ایتالیا بیمارستان‌ها از ارائه خدمات بهداشتی ناتوان شده و نظام پزشکی عملا از کار افتاده است.

جوزپه کونته، نخست وزیر کشور، نیمه‌شب در پیامی در فیس‌بوک گفت: «این شدیدترین بحران کشور ما از زمان جنگ جهانی دوم است».

نخست وزیر در پیامش افزوده است، دیگر تنها ترس و نگرانی بر کشور حاکم نیست، بلکه سراسر ایتالیا در مرگ هموطنان بیشمار سوگوار و اندوهگین است.

با افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا دولت به تدابیری باز هم شدیدتر متوسل شده است: تا سوم آوریل تمام فعالیت‌های تولیدی که اهمیت حیاتی ندارند، متوقف می‌شوند. در سومین اقتصاد بزرگ اروپا تمام کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که اهمیت حیاتی ندارند تعطیل خواهند بود.

در سراسر ایتالیا تمام فعالیت‌های تولیدی و خدماتی تعطیل شده است. غیر از فروشگاه‌های بزرگ، بانک و پست و داروخانه همه جا تعطیل است. بنگاه‌های مربوط به مواد غذایی و ارائه انرژی و ترابری همچنان فعال هستند. 

با این که فروشگاه‌ها هیچ محدودیتی در ساعات کار ندارند، جلوی آنها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود، زیرا مردم نگران هستند که به زودی همه چیز تعطیل شود.

ادامه قرنطینه کامل

از دهم مارس در تمام شهرهای ایتالیا منع رفت و آمد برقرار شده و مردم تنها با مجوز یا توجیه اضطراری قادر به ترک خانه هستند. در لمباردی که قربانیان بیشتری داشته، حتی بیرون رفتن برای دویدن و ورزش هم قدغن شده است.

بسیاری از مردم ایتالیا از این که با وجود این اقدامات، ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است، سخت درمانده و نومید شده‌اند.

آنها از این که ویروس کرونا در کشورشان تا این حد گستاخ است، مبهوت و ناراحت هستند. شمار قربانیان از چین هم بیشتر شده است.

در ایتالیا طبق آمار رسمی تاکنون حدود ۵۴ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و نزدیک ۵۰۰۰ نفر درگذشته‌اند. در مقایسه، در آلمان بیش از ۲۲ هزار نفر به ویروس مبتلا شده و “تنها” ۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که شمار مبتلایان به ویروس در ایتالیا خیلی بالاتر است، اما تست پزشکی اندکی گرفته شده و عده زیادی با این که علایم بیماری را نشان نمی‌دهند، اما آن را به دیگران منتقل می‌کنند.

بیشتر قربانیان ویروس کرونا سالمندان بالای ۷۰ سال هستند که از بیماری‌های دیگری مانند دیابت، سرطان یا مشکل تنفسی رنج می‌بردند.

به گزارش دویچه وله؛ بسیاری از مردم، به شرط رهایی از کرونا، به شدت نگران آینده هستند، در کشوری که بدهی بالا دارد، در هرحال وضعیت اقتصادی باز هم وخیم‌تر خواهد شد.