افزایش فشار اوکراین بر جمهوری اسلامی برای ارسال جعبۀ سیاه و محاکمۀ افرادی که فرمان شلیک به هواپیما را داده‌اند

0
207

وادیم پریستایکو وزیر امور خارجۀ اوکراین، بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست تا جعبۀ سیاه هواپیمای سرنگون‌شدۀ اوکراینی را برای بررسی به این کشور ارسال کند. وی همچنین خواستار شناسایی زنجیرۀ افراد دخیل در شلیک موشک به این هواپیما شد.

این در حالیست که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در حاشیۀ مراسم راهپیمایی سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی، گفت که شکایت از جمهوری اسلامی در رابطه با هواپیمای ساقط شده، هیچ مبنایی ندارد.

بنا به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وادیم پریستایکو روز سه شنبه ١١ فوریه/ ٢٢ بهمن، با حضور در یک نشست خبری در رم، گفت : «موضوع جعبه سیاه و همکاری با جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیما از همان ابتدا، بسیار دشوار بود اما اوکراین به تلاش های خود برای پیگیری در این زمینه ادامه می دهد».

وی تأکید کرد که برای انجام تحقیقات دربارۀ چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران-کی‌یف که ماه گذشته با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد، دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه ضروری است.

وادیم پریستایکو افزود که دولت اوکراین در حال هماهنگی با پنج کشور دیگر است تا سرانجام به جعبۀ سیاه این هواپیما دست یابند.

وزیر امور خارجۀ اوکراین در ادامه گفت: «مسئله این نیست که یک سرباز دست ‌به ‌اسلحه برده و واکنش اضافه‌ای نشان داده، ما می‌خواهیم سلسله‌مراتب فرمانِ شلیک به این هواپیما مشخص شود و بدانیم چه کسی این دستور را داده است تا دادگاهی شود».

این در حالیست که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در حاشیۀ مراسم راهپیمایی سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی دربارۀ شکایت کانادا از جمهوری اسلامی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: «این شکایت هیچ مبنایی ندارد؛ جمهوری اسلامی بر اساس مقررات بین المللی، اقدامات لازم را انجام می دهد».

نزدیک به یک هفته پیش، در شکایتی که توسط وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی در کانادا تهیه شد، آنها خواستار پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) شدند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ به‌دنبال سرنگونی پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، تمامی ١٧٦ سرنشین این هواپیما کشته شدند.