افزایش سرعت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

0
189

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفت، جمهوری اسلامی سرعت توسعه برنامه هسته‌ای خود را افزایش داده و از هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» خارج شد، جمهوری اسلامی تعهدات اتمی خود را نیز کاهش داده است.

ساکی با استناد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، گفت، یکی از دلایلی که باعث شد واشینگتن به مسیر دیپلماتیک بازگشته و به‌دنبال احیای برجام باشد، کاهش زمان دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، از یک سال به چند هفته است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، دولت آمریکا از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی نگران است. او در این زمینه تصریح کرد: «بله، قطعا باعث نگرانی ما است. اگر نگاهی به گذشته کنیم، همانطور که میدانید، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در چارچوب برجام، به‌شدت محدود بوده و از سوی بازرسان بین‌المللی تحت نظارت بود.»

العربیه نوشت؛ ساکی در ادامه افزود: «از هنگامی که دولت ترامپ از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی سرعت برنامه اتمی خود را افزایش داد و سطح تعهدات و همکاری‌های خود را با بازرسان بین‌المللی کاهش داد.»

سخنگوی کاخ سفید با اشاره این اظهارات تصریح کرد: «این تاثیر مستقیم خروج از برجام بود و بر امنیت ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.»