افزایش دمای اقیانوس آرام

0
125

دمای آب اقیانوس ها، ۱۵ بار سریع تر از هر زمان دیگری در ده هزار سال اخیر در حال افزایش است.

یائیر روزنتال، اقیانوس پژوه، در دانشگاه راتگرز و همکارانش با استفاده از ته نشست در بستر آب های اطراف مجمع الجزایر اندونزی و محل الحاق اقیانوس کبیر با اقیانوس هند، روند تحولات آب و هوائی هزاره های اخیر را بازآفرینی کردند و به وجود نوسان در درجۀ حرارت زیرسطحی آب های حوزۀ استوا پی برده و دریافتند درجه حرارت آب اقیانوس برخوردار از ثبات و آرامش نسبی، تا ۳۰۰ سال پیش، ۲ درجه سانتی گراد کاهش یافته است.

ولی ازآن پس بر درجۀ حرارت آب آقیانوس اندک اندک افزوده شده و به ویژه در۶۰ سال اخیر سرعت گرفته است.

سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر طی گزارشی خاطرنشان ساخت از دهۀ ۱۹۵۰ میلادی درجۀ گرمایش سطح زمین به تدریج افزایش یافته ولی سرعت افزایش گرمایش سطح زمین به تدریج کم وکمتر شده است.

در حالی که کارشناسان میگویند تحقیقی که شده مؤید این ادعا است که فعالیت های انسانی منبع بروز مشکل نیست، هواشناسان، از سرعت افتادن حرارت اقیانوس و نزول حرارت را فوران های آتش فشان ها و تشدید پرتوافشانی های خورشیدی و جابجائی حرارت در سطح اقیانوس می دانند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از صدای آمریکا؛اقیانوس، بزرگ ترین ذخیره گاه گازهای گرماگیر است ولی خدمتش به زیست بوم همیشگی نیست تا این که، سرعت دست کاری های بشر کاهش پذیرد، آنوقت (اقیانوس) هم به مرور زمان نقش تعدیلی خود را بهتر و بیشتر ایفا خواهد کرد.