افت بهای نفت جمهوری اسلامی به پایین‌ترین حد ۳ ماه گذشته

0
40

همزمان با عقب‌نشینی قیمت جهانی نفت تا مرز ۴۰ دلار، قیمت نفت سنگین دولت جمهوری اسلامی نیز به پایین‌ترین حد در ۸۶ روز گذشته رسید.

قیمت هر بشکه نفت سنگین دولت جمهوری اسلامی (پایه سبد نفتی اوپک) در جریان مبادلات بازار‌های نفت به ۳۷.۵ دلار تنزل کرد که پایین‌ترین نرخ در نزدیک به سه ماه گذشته محسوب می‌شود.

قیمت نفت سنگین ایران آخرین بار در جریان معاملات ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) کمتر از ۳۷ دلار قیمت خورده بود. بهای نفت سنگین دولت جمهوری اسلامی ۲۷ آوریل گذشته (۸ اردیبهشت) نرخ۱۰ دلار و ۳۷ سنتی را نیز تجربه کرد که پایین‌ترین نرخ در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود. این در حالی بود که هر بشکه نفت سنگین دولت جمهوری اسلامی در هفته نخست سال جاری میلادی به بالای ۶۰ دلار رسیده بود.

هر چند محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور دولت جمهوری اسلامی هفته گذشته با اشاره به فشار حداکثری تحریم‌های آمریکا اعلام کرده بود که اجازه فروش یک قطره نفت را به این کشور نمی‌دهند ولی فارغ از آمارها و اظهارات رسمی، گمانه‌زنی برخی موسسات رصد کننده محموله‌های نفتی نشان می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی با دور زدن تحریم‌ها همچنان روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند.

روند نزولی بهای جهانی نفت پس از آن آغاز شد که عربستان سعودی اعطای تخفیف فروش نفت در بازار‌های آسیا را برای دومین ماه متوالی تمدید کرد و نرخ آن را به ازای خرید هر بشکه نفت سبک این کشور از سوی مشتریان آسیایی به ۱.۴ دلار رساند.

بر همین اساس، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت پس از ۳ ماه روز سه‌شنبه بار دیگر به کمتر از ۴۰ دلار رسید و ۳۹ دلار و ۷۸ سنت معامله شد. این نرخ روز چهارشنبه نیز رشد محسوسی نداشت و همچنان ۴۰.۲۸ دلار معامله شد.

یورونیوز نوشت؛ چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی در پی ادامه شیوع ویروس کرونا عامل اصلی کاهش تقاضا و افت قیمت نفت محسوب می‌شود.