اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ٣٣ سال اختلاف پایان دادند

0
197

به دنبال ماه‌ها اختلافات شدید سیاسی-دیپلماتیک میان کشورهای قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، روز گذشته در پایان یک نشست سران در ریاض، با «حل اختلافات»، کشورهای منتقد یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، تصمیم گرفتند سفرای خود را به دُوحه بازگردانند.

٣ کشور یاد شده، درپی تیره شدن مناسبات با امیرنشین قطر، در ۵ ماه مارس گذشته سفرای خود را احضار کرده بودند.
اختلافات میان قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، سابقه دیرینه ای داشته و به سال 1981 میلادی بازمی‌گردد، با حل اختلافات طی نشست روز گذشته قرار شد نشست پیش روی سران شورا در ماه دسامبر آینده در دوحه برگزار گردد.

به گفته کارشناسان امور خاورمیانه و به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای عضو شورا دریافته بودند که در موقعیت دشوار و پرالتهاب خاورمیانه کنونی، کشورهای عضو نمی توانستند اختلافات خود را کنار نگذارند.
یک کارشناس عرب به خبرگزاری فرانسه گفته است: این مهم است که پس از 33 سال بحران در روابط فی‌مابین، کشورهای عضو توانستند بر مشکلات خود فائق آیند.
وی می گوید: سال ٢٠١٤، سال بسیار دشواری برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است، به این ترتیب بازگشت سفرا به دوحه نشان می دهد که بحران به پایان رسیده و صفحه تازه ای در روابط اعضا باز شده است.

همانگونه که یادآوری شد، در اوج بحران در ماه مارس گذشته، ٣ کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، امیرنشین قطر را به دخالت در امور داخلی کشورها متهم کرده و تأکید کرده بودند که امیرنشین قطربا حمایت از اخوان‌المسلمین به بی‌ثباتی درمنطقه دامن می‌زند. در آن هنگام گفته شد که قطر به پناهگاه اسلامیون کشورهای همسایه و مخالفین پادشاهی بحرین تبدیل شده است.