اعزام شمار زیادی نیرو به خاورمیانه توسط آمریکا برای هشدار جدی به جمهوری اسلامی

0
101

درخواست فرماندهی مرکزی «سنتکام»((United States Central Command – CENTCOM) ستاد فرمانده کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه و شرق آفریقا و آسیای مرکزیست.سنتکام یکی از شش ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکاست و مرکز کنونی آن در پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد. این ستاد در ۱ ژانویه ۱۹۸۳ میلادی تأسیس شد. عملیات مین‌گذاری جمهوری اسلامی در خلیج فارس و واکنش آمریکا در چند عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی، منجر به اولین درگیری فرماندهی مرکزی ایالات متحده شد.جنگ خلیج فارس، جنگ افغانستان و جنگ عراق از جمله جنگ‌هایی هستند که تحت فرماندهی این ستاد رهبری شدند.)، تعداد زیادی نیرو به خارومیانه به عنوان هشدار جدی دولت بایدن به جمهوری اسلامی، اعزام کرد.

این اقدام برای پاسخ به هر گونه حمله توسط جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان عراقی وابسته به سپاه علیه نیروهای آمریکایی است.

براساس این گزارش‌ها آمریکا تعدادی زیادی از نیروهای هوایی خود در سه هفته گذشته به منطقه خلیج فارس فرا خواند. این فراخوان با ارسال دو فروند بمب‌افکن استراتژیک بوئینگ بی-52 استراتوفورترس آغاز شد.

تا 4 می 2021 تعداد بی‌52‌های آمریکایی حاضر در منطقه خلیج فارس به 6 فروند رسید. پیش از این آمریکا این بمب‌افکن‌ها را در آسمان خلیج فارس به پرواز در می‌آورد و سپس به پایگاه‌های آمریکایی در خاک این کشور بازمی‌گرداند ولی این بار بی‌52‌ها در منطقه باقی ماندند.

در ادامه یک اسکادران از جنگنده‌های اف18 آمریکا هم به منطقه وارد شدند. اف‌18‌ها می‌توانند تا 3 هزار کیلومتر از پایگاه هوایی یا ناو هواپیمابری که از آن به پرواز در می‌آیند، دور شده، عملیات کرده و بازگردند. بی‌52‌ها اما شعاع پروازی بسیار وسیع‌تری دارند و می‌توانند از هر نطقه دنیا به ایالات متحده بازگردند.

علاوه بر این تعداد چشمگیر از جنگنده‌ها، آمریکا ناو هواپیمابر آیزنهاور را به عنوان بخشی از اقدامات میدانی پس از خروج از افغانستان در جنوب دریایی عمان نگاه داشتند.

شاید جدی‌ترین و قابل توجه‌ترین اقدام نظامی آمریکا، ارسال یک زیردریایی پیشرفته به منطقه خلیج فارس است. زیردریایی «جورجیا» بیش از 150 فروند موشک توماهاوک در خود دارد. این زیردریایی توان ارسال پهپاد و قایق از راه‌دور کنترل‌شونده نیز دارد و نیروهای عملیات ویژه را نیز به همراه خود دارد.

این نیروها به درخواست فرماندهی سنتکام به منطقه خلیج فارس ارسال شده‌اند وارسال این حجم پرشمار از نیروها و تجهیزات پیشرفته حاوی پیام هشدار جدی خطاب به جمهوری اسلامی است که دولت جو بایدن در زمینه اتخاذ همه تدابیر لازم برای واکنش به هر حمله احتمالی جمهوری اسلامی یا گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی کاملا جدی است.

هشدار مستقیم و جدی به جمهوری اسلامی

وزارت دفاع آمریکا در ابتدا اینگونه وانمود کرد که نگاه داشتن ناو هواپیمابر آیزنهاور در منطقه خلیج فارس، به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارتباط دارد، اما منابع تاکید کردند که این اقدام یک پیام هشدار جدی و مستقیم به جمهوری اسلامی است.

این منابع فاش نکردند که آیا داده‌های اطلاعاتی وجود دارد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای حمله به منافع آمریکایی است و یا اینکه آیا جمهوری اسلامی چنین دستوری به گروه‌های شبه‌نظامی‌اش داده یا خیر، اما درگیری‌های روزها و هفته‌های گذشته قایق‌های سپاه پاسداران و نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج فارس و همچنین حملات صورت گرفته به پایگاه «عین‌الاسد» و حمله به کاروان‌های لجستیکی آمریکا در عراق می‌تواند موید این موضوع باشد.

آنچه آمریکایی‌ها خواهان آن هستند، جلوگیری سوء استفاده جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیانش از دوران خروج آمریکا از افغانستان و ممانعت از انجام حملاتی توسط آنها علیه نیروهای آمریکایی است، زیرا این امر ارتش آمریکا را ناکارآمد، ضعیف و شکست‌خورده و جمهوری اسلامی را نیرومند و پیروز نشان خواهد داد.

العربیه نوشت؛ موضوع مهم دیگر این است که جو بایدن می‌خواهد همزمان با گفتگو با جمهوری اسلامی درباره پرونده هسته‌ای و اولویت دادن به دیپلماسی و آرام کردن اوضاع، این پیام را به جمهوری اسلامی بفرستد که در زمینه رویارویی با تهران کاملا جدی است و این جدیت را با نمایش نیروهای نظامی‌اش و همچنین تاکید بر آمادگی اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی نشان دهد.