اعدام متهمان پرونده خانه اصفهان

0
65

این سه زندانی به نام های آقایان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی در پی قیام مردم ایران در سال گذشته به مرگ محکوم شده بودند و فرجام‌خواهی آنان در دیوان عالی کشور رد شده بود اعدام شدند.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی مدعی شد: نامبردگان به اتهام محاربه از طریق تیراندازی با سلاح گرم از نوع سلاح جنگی کلت کمری و کلاشینکف به سوی مامورین انتظامی و امنیتی که منجر به کشته شدن سه نفر شد قصد و نیت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته و سرکردگی اغتشاش و آشوب(قیام مردم ایران) را برعهده داشته‌اند و از طرف دیگر با سرپل گروهک تروریستی منافقین در خارج از کشور در ارتباط مستقیم بوده‌اند و از سرپل خط گرفته و مراتب را به دیگران نیز منتقل کرده بودند.

همچنین متهمان در اغتشاشات (قیام مردم ایران)سال گذشته اماکن عمومی را به آتش کشیده و با ساخت کوکتل مولوتف و پرتاب آن به سمت مامورین حریق عمدی ایجاد کرده و موجبات رعب و وحشت را به همراه آورده‌اند.

پیشتر نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی از مقامات تهران خواسته بودند حکم اعدام معترضان را متوقف کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده بود این «معترضان» با استفاده از «اعترافات» همراه با شکنجه، نقص‌های جدی در رویه قانونی و کمبود شواهد محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.

یورونیوز نیز نوشت؛ دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته بود شیوه «تکان‌دهنده‌ای» که این افراد محاکمه شده و برایشان حکم صادر شده است نمونه دیگری از بی‌اعتنایی «وقیحانه» مقامات جمهوری اسلامی به حق زندگی و دادرسی عادلانه است. 

چهارشنبه شب و در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها برای اجرای حکم اعدام این سه نفر تعدادی از شهروندان ایرانی برای متوقف کردن این حکم در روبروی زندان اصفهان تجمع کرده بودند، با این حال خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در مطلبی گفته بود اجرای حکم ۳ متهم پرونده خانه اصفهان «صحت ندارد».