اعدام علیرضا اکبری معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی و واکنش کشورهای مختلف

0
127

کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا به اعدام «علی‌رضا اکبری»، شهروند دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی و معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی به شدت واکنش نشان داده و اقدام جمهوری اسلامی را «وحشیانه»دانسته و محکوم کردند.

در همین راستا جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا گفت کشورش در اعتراض به اعدام اکبری، سفیر خود در تهران را موقتاً از ایران فرامی‌خواند.

وزارت خارجه آمریکا اعدام علیرضا اکبری در ایران را «ناعادلانه»، «با انگیزه سیاسی» و «هولناک» توصیف و محکوم کرد.

دولت بریتانیا شنبه 24 دی در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا تحریم‌های اعمال شده علیه دادستان کل جمهوری اسلامی را نشانه «اشمئزاز» بریتانیا در واکنش به اعدام اکبری توصیف کرد.

کلورلی به جزئیات تحریم‌های اعمال شده علیه محمد جعفر منتظری اشاره‌ای نکرد، اما گفت که «دادستان کل محرک اصلی در به‌کارگیری مجازات‌های اعدام در ایران است» و جمهوری اسلامی را در ارتباط با نقض‌های هولناک حقوق بشر در این کشور «مسئول» دانست.

وزارت خارجه بریتانیا نیز کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن را در پی اعدام علیرضا اکبری احضار و مراتب اعتراض شدید خود را به او ابلاغ کرد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در واکنش به اعدام علیرضا اکبری به اتهام جاسوسی، در توییتی نوشت: «من از اعدام علیرضا اکبری، شهروند بریتانیایی ایرانی وحشت‌زده شدم. این یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه به دست یک رژیم وحشی بود که احترامی برای حقوق مردم خود قائل نیست. با دوستان و خانواده علیرضا ابراز همدردی می‌کنم.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شنبه در واکنش به اعدام «علی‌رضا اکبری» شهروند دوتابعیتی ایرانی- بریتانیایی توسط رژیم جمهوری اسلامی آن را «اقدامی زشت» و «وحشیانه» توصیف کرده و همبستگی کشورش را با بریتانیا اعلام کرد.

العربیه نوشت؛ فرانسه که دست‌کم هفت نفر از شهروندان آن علاوه بر شهروندانی دیگر از بیش از 15 کشور جهان از آغاز اعتراضات ضد‌حکومتی تاکنون از سوی نهادهای رژیم جمهوری اسلامی در ایران بازداشت شده‌اند، با نگرانی در اعتراض به اعدام اکبری، کاردار سفارت جمهوری اسلامی در پاریس را به وزارت خارجه خود احضار کرد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه نیز آلمان اعدام اکبری را یکی دیگر از اقدامات «غیرانسانی» رژیم «وحشی» در ایران دانسته و محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعدام علیرضا اکبری در ایران را «ناعادلانه»، «با انگیزه سیاسی» و «هولناک» توصیف و محکوم کرد.

سفیر آمریکا در لندن نیز در واکنش به اعدام اکبری اعلام کرد که ایالات متحده از بریتانیا در محکوم کردن اقدامات «وحشیانه» جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.