اعدام سه زندانی با اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه

0
164

صبح دیروز سه زندانی متهم به قتل در محوطه زندان مرکزی ارومیه از طریق چوبه دار اعدام شدند. یکی از این زندانیان به دلایل سیاسی به ۵ سال زندان نیز محکوم شده بود.

بنا به گزارش هرانا، ساعت ۶ صبح دیروز (سه‌شنبه ۱۶ دی ماه) سه زندانی با اتهام قتل عمد در زندان مرکزی ارومیه از طریق چوبه دار اعدام شدند.

صابر مخلد ماوانه
صابر مخلد ماوانه

این سه زندانی ستار علی‌پور، علی اقبالجو و صابر مخلد ماوانه نام داشتند. ‌ستار علی‌پور اهل شهر میاندوآب بود و به اتهام قتل عمد از سال ۱۳۸۸ بازداشت و سپس به اعدام محکوم شده بود. علی اقبالجو نیز در سال ۱۳۹۰ به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

صابر مخلد ماوانه بر سال ۱۳۸۸ بر سر اختلافات مذهبی با چندنفر درگیر بحث و درگیری می‌شود و یک تن در این درگیری با ضربه چاقویی که منتسب به او میشود به قتل می‌رسد. وی سپس از ایران خارج شده و تجربه عضویت در دو حزب از احزاب اپوزسیون کردستان را کسب نمود.

بهار سال ۹۲ صابر مخلد ماوانه وارد ایران می‌شود و پس از چند روز بازداشت می‌شود. وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به‌دلیل همکاری با دو حزب از احزاب اپوریسیون کرد به ۵ سال زندان و به اتهام قتل در دادگاه عمومی به اعدام محکوم می‌شود.

یک منبع مطلع در خصوص پرونده صابر مخلد ماوانه به گزارشگر هرانا گفت: «شکات پرونده وی حاضر به رضایت شده بودند ولی وزارت اطلاعات شکات را تهدید کرده بود که به هیچ وجه رضایت ندهند.»

این منبع همچنین گفت: «صابر مخلد ماوانه به دلیل مشکلات مالی وکیل انتخابی نداشته است.»

این زندانی سیاسی از جمله زندانیانی بود که در دو ماه گذشته به همراه ۲۷ زندانی سیاسی کرد در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه (دریا)، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و در راستای بند مستقل سیاسی و بازگرداندن زندانیان سیاسی پراکنده در سایر بند‌ها و همچنین خروج زندانیان با جرایم خطرناک و جرایم مربوط به مواد مخدر از بند زندانیان سیاسی، توقف رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز در قبال زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها، به مدت ۳۳ روز دست به اعتصاب غذا زده بود.