اعتصاب غذا حافظان محیط‌ زیست برای بیش از ۵۶۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی وضعیت

0
258

یک منبع مطلع گفت که نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی دو تن از حافظان محیط زیست در بازداشت از روز شنبه ۱۲ مردادماه در اعتصاب غذا به سر می‌برند. درخواست آنها علاوه بر رسیدگی عادلانه به پرونده و با توجه به پایان یافتن مرحله تحقیقات، انتقال به بند عمومی زندان و تبدیل قرار بازداشت به وثیقه است. 

این منبع مطلع گفت:‌ «بعد از بیش از ۵۶۰ بازداشت، هنوز افراد متهم در این پرونده و نیزخانواده‌هایشان از عناوین مجرمانه‌ای که در پرونده علیه آنها اقامه شده است خبر ندارند و بدون هیچ دلیلی با وجود پایان بازجویی‌ها همچنان از انتقالشان به بند عمومی خودداری می‌کنند.»

برخی منابع رسمی کشور اعلام کرده‌اند که سه نفر دیگر از هشت فعالان محیط زیست بازداشت‌شده به نام‌های «هومن جوکار، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان» نیز در اعتصاب غذا هستند. کمپین تا کنون به صورت مستقل نتوانسته است موارد دیگر اعتصاب غذا را تایید کند. 

هم اکنون هشت تن از حافظان محیط زیست که از بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برند، هر سه هفته یک بار ملاقات حضوری و تماس تلفنی نیز گاهی با آنها برقرار می‌شود. 

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ برخی منابع امروز ۱۷ مرداد اعلام کردند که اعتصاب غذای برخی از آنها از پانزدهم مرداد ماه آغاز شده است. با این حال کمپین مطلع شده است که اعتصاب غذا سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی از دوازدهم مرداد ماه آغاز شده اما خبر آن روز پانزدهم مرداد ماه درشبکه‌های اجتماعی و رسانه مطرح شده است.