اعتصاب غذای یوسف ندرخانی در زندان اوین در اعتراض به جلوگیری از تحصیل فرزندانش

0
269

یوسف ندرخانی نوکیش مسیحی از تاریخ دوشنبه اول مهرماه در اعتراض به جلوگیری از ثبت‌نام فرزندانش در سال تحصیلی جدید در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. منصور برجی مدیر سازمان ماده ۱۸ با اعلام این خبر گفت دو فرزند این نوکیش مسیحی به نام‌های یوئیل ۱۵ ساله و دانیال ۱۷ ساله هیچ‌کدام به دلیل اینکه «نوکیش مسیحی» هستند نتوانستند به طور رسمی در مقطع بالاتر در مدرسه‌ای در شهر رشت، محل اقامت خود برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کنند.

به گفته نزدیکان آقای ندرخانی، اعتصاب غذای تر او تا رفع تبعیض و رسیدگی به درخواست او برای ثبت نام فرزندانش در مقطع بالاتر تحصیلی ادامه خواهد یافت. 

به گفته منصور برجی، دو فرزند یوسف ندرخانی به دلیل نگذراندن دروس قرآن در مدرسه، کارنامه قبولی را دریافت نکرده و حتی نامشان در سامانه وزارت آموزش و پرورش کشور برای ثبت نام در سال تحصیلی ۹۸ حذف شده است. آقای برجی درباره آزار دو کودک نوکیش مسیحی گفت: «حق تحصیل برای نوکیشان مسیحی و فرزندانشان، مطابق قانون اساسی و تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی، باید در ایران به رسمیت شناخته بشود. ما تلاش حکومت دیکتاتوری جمهوری اسلامی را برای ایجاد مانع در راه تحصیل فرزندان نوکیشان مسیحی، تداوم تلاش‌های سیستماتیک نظام برای حذف مسیحیت فارسی زبان در ایران می‌دانیم.»

مدیر سازمان ماده ۱۸ گفت: «متاسفانه در شهر رشت مدرسه‌ای جداگانه برای اقلیت‌های مسیحی در نظر گفته نشده است. در سال‌های قبل مدارس با در نظر گرفتن این محدودیت و شرایط خاص این خانواده، برای درس قرآن نمره قبولی منظور می‌کردند تا بچه‌ها بتوانند در مقطع بالاتر ثبت نام کنند. اما از چند سال پیش روند تغییر کرد و به والدین آنها گفته شد که باید در امتحان درس قرآن هم شرکت کنند. در واقع با وجود اینکه از والدین مسیحی به دنیا آمده‌اند، آنها را مسلمان حساب کرده‌اند. آقای ندرخانی و همسرشان بارها به مسوولان آموزش پرورش استان و نیز مراجع عالی توضیح داده‌اند که آنها پیش از تولد فرزندان‌شان مسیحی بوده‌اند و بنابراین بچه‌هایشان مسیحی زاده هستند. بر اساس حکم دادگاه انقلاب آقای ندرخانی به عنوان نوکیش مسیحی پذیرفته شده است و حکم داده نیز پیوست شده با این حال هیچ ترتیب اثری نداشته است.»

به گفته آقای برجی، به دنبال تلاش‌های والدین آنها، «دیوان عدالت اداری» و «کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش» به نفع آنها رای داده و طی نامه‌ای از اداره کل آموزش و پرروش استان گیلان خواسته تا ثبت نام این دو کودک در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه پیدا کند: «با این حال اداره آموزش و پرورش گیلان این حکم را نپذیرفته و ضمن تقاضای تجدید نظر به دیوان عدالت اداری، حتی نام این دو کودک را در سامانه اینترنتی خود حذف کرده است. به این ترتیب ثبت‌نام آنها در مقطع بالاتر برای دوره جدید تحصیل امکان‌پذیر نیست.»

آقای برجی می‌گوید یوئل و دانیال از دو سال پیش حتی کارنامه تحصیلی خود را هم دریافت نکرده‌اند. با این حال سال گذشته به صورت «مهمان» قادر به ثبت نام در مدرسه بودند. «در حالی که هر دو دانش‌آموز مسیحی یک سال شهریه مدرسه را پرداخت کرده، سر کلاس‌ها حاضر شده‌اند و امتحان همه دروس را به غیر از درس قرآن داده‌اند، اما کارنامه قبولی و بنابراین اجازه ثبت نام در مقطع بالاتر را ندارند. در واقع حق تحصیل از آنها گرفته شده است.» 

منصور برجی درباره اعتصاب غذای آقای ندرخانی گفت: «فرزندان آقای ندرخانی مسیحی زاده هستند. قبل از به دنیا آمدن بچه‌ها، آقای ندرخانی و همسرش مسیحی شده بودند بنابراین حتی بر اساس فتوای آیت‌الله خامنه‌ای هم، این بچه‌ها مسیحی هستند. آقای ندرخانی معتقد است اصرار اداره آموزش و پرورش برای اینکه فرزندانش دروس قرآن را بگذرانند بی‌جا است و آنها باید به عنوان اقلیت دینی پذیرفته شوند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ مدیر سازمان ماده ۱۸ درباره اقدام عجیب اداره آموزش و پرورش استان گیلان گفت: «به اعتقاد ما مخالفت اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان تحت فشار وزارت اطلاعات است. در غیر این صورت فهمیدن این نکته دشوار است که چطور اداره آموزش و پرورش یک استان می‌تواند با دستور دیوان عدالت اداری و کمیسیون ویژه شورای عالی وزارتخانه مخالفت کند.»