اعتصاب غذای سپیده قلیان در اعتراض به رفتارهای مسوولان و وضعیت بلاتکلیفش

0
446

یک منبع آگاه از وضعیت سپیده قلیان، فعال مدنی که از تاریخ سه‌شنبه اول مرداد ماه دست به اعتصاب غذا (خشک) در زندان قرچک زده است گفت این فعال مدنی در اعتراض به رفتار ناشایست ماموران زندان قرچک و همچنین وضعیت بلاتکلیف خودش دست به اعتصاب زده است این منبع به کمپین گفت خانواده او دستگاه قضایی را مسوول جان فرزند کوچک‌شان می‌دانند.

این منبع با اظهار نگرانی شدید خانواده سپیده قلیان گفت: «آخر یک دختر ۲۴ ساله چطور می‌تواند برای یک نظام ۴۰ ساله خطرناک باشد. مگر چه کرده، فقط حرفش را زده، برای اعلام اعتقادش و دفاع از کارگران که نباید این‌طور با او و بقیه دوستانش رفتار شود.»

به گفته این منبع، سپیده قلیان، در چهارمین روز اعتصاب غذا (چهارم مرداد) پس از افت شدید فشار خون به بهداری زندان منتقل شده است: «سپیده بعد از چهار روز اعتصاب در زندان به دلیل افت فشار بی‌هوش شده، خانم منیره عربشاهی او را بغل کرده به بهداری برده است در آنجا بهش سرم زدند و با ویلچر به داخل بند برگشته است.» به گفته این منبع خانواده‌اش که در شهر دزفول زندگی می‌کنند از زمان شروع اعتصاب فرزندانشان او را ندیده‌اند و به شدت نگران وضعیت فرزندشان هستند.»

این منبع درباره دلایل اعتصاب غذای سپیده قلیان گفت: «سپیده فقط به خاطر حق کارگران در اعتصابات نیشکر هفت‌تپه شرکت کرد و به خاطر یک کارگر، آقای اسماعیل بخشی نظرش را اعلام کرد اما نه تنها او را بازداشت کردند و چندین ماه در بدترین شرایط نگهش داشتند بلکه در زندان هم به خودش و حتی خانواده‌اش بی‌احترامی می‌کنند.  مادر و پدر سپیده هر دو مریض و سالمند هستند و ساکن شهر دزفول هستند، آنها هر هفته مجبورند ۱۳ ساعت با اتوبوس به تهران سفر کنند، بعد از پایان ملاقات هم چند ساعتی در پارک استراحت می‌کنند تا دوباره به دزفول برگردند اما در روزهای ملاقات ماموران به آنها بی‌احترامی می‌کنند. در آخرین ملاقات،  ماموران از پدرش خواستند حتی انگشتر دستش را هم دربیاورد. آخر یک پیرمرد با انگشتر دستش چه کار خلاف می‌تواند انجام دهد که او را برای ۲۰ دقیقه دیدن دخترش این قدر اذیت کردند والا با دزد و اختلاس‌گر هم این‌طور رفتار نمی‌کنند البته خود ماموران وزارت اطلاعات هم یک بار به سپیده گفته بودند که تو دزدی نکردی، تو با نظام مقدس ما در افتادی. آخر دختر ۲۴ ساله چطور می‌تواند با یک نظام در بیفتد.»

به خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ سپیده قلیان، متولد ۱۳۷۴، فعال مدنی و اهل اهواز ۲۷ آبان ۹۷ در جریان اعتراضات چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و جمعی دیگر از کارگران بازداشت شد. او یک ماه بعد در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.