اعتصاب غذای سهیل عربی پس از بازداشت همسرش و انتقال به بند انفرادی توسط مامورین سپاه

0
340

یک منبع مطلع گفت نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی روز نهم مرداد ماه از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است. این منبع گفت سهیل عربی پس از بازداشت ناگهانی همسرش در نهم مرداد، اعلام اعتصاب غذا کرده و به بند اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شده است.

منبع مطلع گفت نهاد بازداشت کننده نسترن نعیمی دقیقا مشخص نیست ولی احتمالا او نیز مانند همسرش توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است: «خانم نعیمی روز نهم مرداد و توسط لباس شخصی‌ها بازداشت شده که کارت نشان ندادند ولی ظاهرا سپاهی بودند، ده مرداد سهیل عربی را بعد از اعتصاب غذا به بند دو الف سپاه پاسداران منتقل کردند که  احتمالا باید همسرش هم در همان بند باشد.»

منبع مطلع گفت سهیل عربی روز دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت همسرش اعلام اعتصاب غذا کرده و پس از آن به بند دو الف منتقل شده است: «سهیل خبر را در زندان اوین از یکی از بازجوهایشان شنیده بود، خیلی شوکه شده بود، مخصوصا که نمی دانست دخترشان کجا است، گفت به نشانه اعتراض اعتصاب غذا می‌کنم ولی بعد از چند ساعت او هم به بند دو الف منتقل شد و بعد از آن خبری از آنها نداریم.»

امیرسالار داودی، وکیل سهیل عربی، زندانی عقیدتی که به دلیل نوشتن مطالب انتقادی در فیسبوک توسط دادگاه تجدید نظر به ۷ سال و نیم زندان و ۲ سال تحقیقات مذهبی برای «اثبات پشیمانی» محکوم شده، در گفتگویی با کمپین در بهمن ماه ۹۵ از «وضعیت وخیم جسمی و تشنج موکلش در زندان اوین» خبر داد و از مسئولان قضائی خواست تا موکلش را که از زمان بازداشت در آبان ماه سال ۱۳۹۲ بدون مرخصی در «اوین» زندانی است، برای مداوا به بیمارستان منتقل کنند.

منبع مطلع گفت علیرغم درخواست سهیل عربی و وکلایش، مقامات قضایی با آزادی مشروط و مرخصی این زندانی عقیدتی موافقت نکرده‌اند.

سهیل عربی، عکاسی که اینک ۳۲ ساله است، در شانزدهم آبان ۱۳۹۲ به دلیل مطالبی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به دلیل نوشته هایش در فیسبوک به اتهام  سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد

با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی و رسانه ای شدن پرونده، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام ساب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و آقای عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ سهیل عربی همچنین  در اردیبهشت ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس دانشگاه علامه طباطبایی، آیت الله جنتی و حداد عادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبر انقلاب و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد و علیرغم پیگیری وکلا و خانواده، این پرونده ها هنوز با هم ادغام و تجمیع نشده است.

سهیل عربی پیش از انتقال به بند سپاه پاسداران در روز دهم مرداد ۱۳۹۶، بدون مرخصی و دسترسی به تلفن در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شد.