اعترافات مشاور احمدی نژاد: «نان وامید» روحانی بهتر از «نان و پنیر» احمدی نژاد است

0
216

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ این روزنامه نزدیک به عارف بتاریخ 18 آذر ماه نوشت: دقیق ترین واژه‌ای است که می‌توان برای اظهارات مهدی کلهر مشاور احمدی نژاد به کار برد. کار به جایی رسیده است که دیگر نزدیکان قسم خورده احمدی‌نژاد علیه وی سخن به میان می‌آورند هرچند از کارنامه اش دفاع می‌کنند.

متن این اعترافنامه در زیر می آید:

اعتراف! دقیق ترین واژه‌ای است که می‌توان برای اظهارات مهدی کلهر مشاور احمدی نژاد به کار برد. کار به جایی رسیده است که دیگر نزدیکان قسم خورده احمدی‌نژاد علیه وی سخن به میان می‌آورند هرچند از کارنامه اش دفاع می‌کنند. بخشی از گفتگوی خواندنی باشگاه خبرنگاران با روحانی در ادامه می‌آید:
به نظر شما مهمترین خطای استراتژیک احمدی‌نژاد چه بود؟
اگر بخواهم عیب احمدی‌نژاد را در برابر هزاران حسنی که داشت بگویم، این است که با کنارگذاشتن او، همه چیز از بین می‌رفت. بگذارید موارد افتراقم با آقای احمدی‌نژاد را اینگونه بیان کنم که او خودش یک ظرفیت عجیب و غریبی بود و قطعا دوره 8 ساله او با تمام خطاهایی که وجود داشته در تاریخ خواهد درخشید. من همیشه در میان مردم هستم و می‌بینم که مردم، احمدی‌نژاد و عملکردهایش را دوست دارند. اما او باید احمدی‌نژادی‌های بعدی را شناسایی و تربیت می‌کرد که بیشتر آن‌ها را از خود دور ساخت.
البته برخی اشتباهات دولت احمدی‎نژاد هم قابل انکار نیست، مثلا یکی از موارد اختلاف من با وی رفتارهایش در سفرهای استانی بود. رفتار او در سفرهای استانی طوری بود که مطالبات مردم را افزایش می‌داد و من این مسئله را بارها به او متذکر شدم. گفتم شما با پول دادن به مردم کرامت آنها را متزلزل می‎کنید و اگر این رفتار شما برای مردم عادت شود، دیگر آنها بازوی شما نخواهند بود. شما باید طرح‎های مردم را بگیرید و پروژه‎های زیرساختی آنان را به ثمر برسانید نه اینکه دست آنها را به سمت خود دراز کنید.
شعار احمدی‌نژاد دولت عدالت گستر بود، ولی آن کاری که در سفرهای استانی صورت می‌گرفت جود بود. جود هرگز برای حاکم صفت پسندیده‌ای نیست. مگر اینکه از جیب خودش باشد نه بیت‌المال! احمدی‎نژاد فردی بسیار باهوش است و متوجه شد که با اینکار پارادوکس در شعار عدالت محور دولت به‌وجود آورده و رفتارش نقطه مقابل عدالت شده است. لذا هرگز نباید بین شعار و عمل پارادوکس به‌وجود آید. چرا که نتیجه‌اش بحران می‌شود. به‌همین‌جهت در دور دوم سفرها از مردم تقاضای طرح و پیشنهاد کرد که دیر شده بود.
ارزیابی شما از عملکرد دکتر روحانی چیست؟
به نظر من تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت فوق‌العاده است. من به دکتر آشنا تبریک می‌گویم زیرا کارهایشان شاهکار و قابل ستایش است. این دولت در زمینه روانشناسی اجتماعی ثابت کرد که نان و امید بسیار لذیذتر از نان و پنیر است این کار فوق العاده است. آنها نشان دادند که امید به وام خیلی لذت بخش‌تر از اعطای خود وام به مردم است. چرا که اگر خود وام را به مردم بدهید آنها گرفتار می‌شوند که بقیه پولش را از کجا بیاورند تا مثلا خانه بخرند، اما امید به وام بهتر است و در این
دو سال خیلی خوب جواب داده است.
نظرتان راجع به مذاکراتی که در دولت یازدهم صورت گرفت، چیست؟
شما می‌دانید که همه دولت‎ها اعم از دولت احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی و دولت یازدهم همگی در مذاکره با قدرت‌های جهانی اتفاق نظر داشتند و همگی خواهان حل مسئله هسته‌ای بودند. اما دولت دهم به دلیل اینکه تنها سه ماه از عمرش باقی مانده بود، ترجیح داد که وارد مذاکرات نشود. آقای روحانی هم به دلیل سابقه مذاکره بهترین گزینه در میان کاندیداهای سال 92 بود.
در دوره اصلاحات ما یک گام به عقب داشتیم که فرصت دو گام به جلو دوره‌ احمدی نژاد را فراهم کرد. همان یک گام به عقب دوران اصلاحات باعث شد تا غربی‌ها بی‌آبرو شده و پلمب‌ها شکسته شود. در هر صورت بعد از شکسته شدن پلمب‎ها مذاکره لازم بود و بهترین گزینه که مورد وثوق همین تیم مذاکره کننده بود. شما اگر به خود مذاکره نسبت به تمام مذاکراتی که در طول تاریخ داشتیم نگاه کنید واقعا دشوارترین بود گرچه آن توفیق خلع ید از شرکت نفت انگلیس را ندارد، ولی این کار آنقدر بزرگ است من به عنوان یک ایرانی تشکر می‌کنم.
در دوره احمدی نژاد هیچ وقت به موهایتان گیر ندادند؟
شخص احمدی نژاد خیر چون رابطه‌ همفکری و هم‌نظری من با ایشان جبری نبود، شبی هم که قرار بود برای مناظره با مرعشی به تلویزیون بروم با احمدی نژاد تماس گرفتم و به او گفتم آرایشگاه نزدیک خانه ما تا ساعت 9:30 شب باز است و چون قرار است من به عنوان نماینده شما در این برنامه شرکت کنم و قصدم هم فقط همفکری و همراهی است، اگر فکر می‌کنید موهای من می‌تواند ضربه‌ای به جایگاه شما بزند، بروم کوتاه کنم که گفت خیر، برای چی؟ گفتم من آدم رهایی هستم و سالهاست که پست و سیاست را کنار گذاشته‌‌ام و در گوشه‌ای از تاریخ و صدا و سیما به تحقیق مشغولم و هویتی هم که دارم کاملا با سیاست فاصله دارد، دوباره گفت خیر و من با همان موهای بلندم به استودیو رفتم. زمانی هم که سر میز نشسته بودم نامه‌ای را به دستم دادند چون به موهایتان کش بسته‌اید دوربین نمی‌تواند از پشت سر فیلمبرداری کند به همین‌خاطر کش را برداشتم و موهایم وز کرد گفتم به همین دلیل است که موهایم را می‌بندم.
در طول دولت نهم و اواسط دولت دهم هم که در نهاد حضور داشتم نمی‌خواهم بگویم اطرافیان کاری به موهایم نداشتند چون کسی را ندیدم که با من بی‌مسئله باشد ولی جرات نمی‌کردند بگویند موهایت را کوتاه کن ولی من می‌فهمیدم که خوششان نمی‌آید. در اوایل گروهی که بعدها غائله خاتون را راه انداخت بعد از پیروزی احمدی‌نژاد در 1384 اینجا و آنجا می‌گفت چرا کلهر موهایش را کوتاه نمی‌کند؟ که من هم برایشان پیغام فرستادم ” اگر این موها برای من آب نشد برای شما که نان شد!”