اعتراض و تجمع هزاران نفر به صدور حکم زندان علیه امدادگر بلژیکی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی

0
128

هزاران نفر روز یکشنبه در اعتراض به بازداشت اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی که به اتهام جاسوسی از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به ۴۰ سال زندان محکوم شده است، به خیابان‌های بروکسل آمدند.

معترضان که اعضای خانواده، دوستان و حامیان آقای واندکاستیل در جمع آنها حاضر بودند، پلاکاردهایی حاوی شعار «جان او در خطر است، به آزادی‌اش کمک کنید» و « اولیویه واندکاستیل را آزاد کنید» در دست داشتند. 

آقای واندکاستیل، امدادگر بلژیکی که از ماه فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) در ایران زندانی است، ماه گذشته به اتهام جاسوسی از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به ۴۰ سال زندان محکوم شد. وزیر دادگستری بلژیک، اتهام وارد شده به امدادگر بلژیکی را ساختگی و بی‌اساس خواند و حکم صادر شده برای او را صرفا اقدامی متقابل در مواجهه با صدور حکم ۲۰ سال حبس دادگاه بلژیک برای اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، به اتهام دست داشتن در پروژه ناکام بمب‌گذاری در نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس، عنوان کرد. 

یورونیوز نوشت؛ دادگاه قانون اساسی بلژیک ماه آینده جلسه استماع نظرات مدافعان قانونی بودن اجرای معاهده تبادل زندانیان بلژیک با جمهوری اسلامی را برگزار خواهد کرد. عالی‌ترین نهاد قضایی بلژیک از هشتم دسامبر ۲۰۲۲، توافقنامه تبادل زندانی‌ها بین این کشور و جمهوری اسلامی را «تعلیق» کرده است.