اعتراض هنرمندان و اهالی مطبوعات به بازداشت نوشین جعفری

0
235

نوشین جعفری عکاس در حوزه سینما و تئاتر روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه بازداشت شده است با این حال دلیل بازداشت، نحوه بازداشت، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او مشخص نیست و تاکنون مقامات قضایی واکنشی به بازداشت این عکاس نشان نداده‌اند. براساس خبرهای منتشر شده این عکاس مطبوعات از زمان بازداشت تاکنون با خانواده خود تماسی نداشته است.

نوشین جعفری کار خود را در سال ۱۳۸۷ با خبرنگاری در حوزه فرهنگی روزنامه اعتماد آغاز کرد و پس از مدتی عکاس مطبوعات شد که بیشتر در زمینه عکاسی تئاتر و سینما متمرکز بود. او همچنین به عکاسی مستقل در حیطه سینما و تئاتر از جمله عکاسی دو فیلم «لانتوری» و «مجبوریم» اشتغال داشته است. نمایشگاه عکاس‌های فیلم لانتوری به انتخاب خانم جعفری به نفع قربانیان اسیدپاشی برگزار شد.

این دومین بار است که این عکاس بازداشت شده است. بار اول نیمه شب ۱۴ بهمن ۱۳۸۸، ماموران با ورود به منزل خانم جعفری پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل شخصی مانند لپ‌تاپ و تلفن همراهش او را با خود بردند. در آن زمان نوشین جعفری خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد بود.

پس از رسانه‌ای شدن بازداشت این عکاس، برخی از کاربران توییتر معروف به «ارزشی‌ها» در رشته توییتی بازداشت او را مرتبط با همکاری گزارشگران حقوق بشر و نویسنده یک حساب توییتری «ضدانقلاب خوانده‌اند که در تور اطلاعاتی نهادهای انقلابی گرفتار شده است. این توییت‌ها خانم جعفری را نویسنده اکانت توییتری به نام «یار دبستانی» می‌دانند که به اهل بیت و نظام عتاکی کرده است.

در یک توییت در این زمینه آمده: «شنیدم که نوشین. ج یکی از عوامل وابسته به گزارشگران حقوق بشر (تیم احمد باطبی) اخیرا در تور اطلاعاتی یکی از نهادهای انقلابی گرفتار شده .. نکته مهم ماجرا اما این است که نوشین، نویسنده اکانت توییتری هتاک ضد انقلاب هم ست.»

موارد مطرح شده توسط دوستان و همکاران این عکاسی مطبوعاتی-سینمایی رد شده است که چنین مطالبی را پروند‌ه‌سازی نهادهای امنیتی برای او برشمرده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ پس از بازداشت او، همکاران مطبوعاتی خانم جعفری و همچنین برخی از کارگردان‌های مطرح سینما و تئاتر که با او کار کرده بودند نسبت به بازداشت و سکوت مقامات قضایی اعتراض کردند.