اعتراض خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی: دولت‌‌‌های اروپایی تابع جمهوری اسلامی هستند

0
251

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز آمریکا روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه با انتشار گزارشی درباره خانواده‌های زندانیان دو تابعیتی که در حال حاضر در ایران زندانی هستند، به نقل از این خانواده‌ها نوشته است که دولت‌های اروپایی در مقابل جمهوری اسلامی سر خم کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، شری ایزدی، همسر انوشه آشوری که در حال حاضر در ایران زندانی است، به تازگی در یک مصاحبه تلفنی از لندن گفت: «من نمی‌دانم چرا به جمهوری اسلامی فشاری وارد نمی‌کنند؟ نمی‌دانم چرا رفتار آن‌ها به جای این که تقابلی باشد، بیشتر در پی راضی کردن است؟ چرا که چنین رفتاری جواب نداده است.»

خانم ایزدی افزود: «چرا آن را گروگان‌گیری نمی‌نامند؟»

انوشه آشوری که مهندس عمران است و برای عیادت از مادر خود به ایران رفته بود، از سال ۲۰۱۷ تاکنون در زندان به سر می‌برد. او به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

ریچارد رتکلیف که همسرش نازنین زاغری در ایران در زندان است، در این گزارش گفت: «اول‌ از همه باید گروگان‌ها به خانه بازگردند.» خانم زاغری به تازگی در رابطه با اتهامی جدید به یک سال دیگر زندان محکوم شده است.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز گفته است مصاحبه با خانواده‌ها را در حالی انجام داده که مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی و آمریکا در مورد توافق هسته‌ای در وین در حال انجام است.

مرکز حقوق بشر ایران این هفته گزاش داد در حال حاضر ۱۲ شهروند اروپایی در ایران در زندان به سر می‌برند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر بیشتر این‌ افراد شهروندان دوتابعیتی هستند که خودسرانه بازداشت شده‌اند.

صدای آمریکا نوشت؛ علاوه بر نازنین زاغری و انوشه آشوری، در حال حاضر افرادی چون مراد طاهباز، عماد شرقی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی-آمریکایی، احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی-سوئدی، مسعود مصاحب شهروند اتریشی‌-آلمانی، و کامران قادری شهروند ایرانی‌-اتریشی از جمله این زندانیان هستند.